INFORMATIV
REPORT

Manipulation tactics, techniques and procedures
used by Russia to influence democratic
rocesses in the Republic of Moldova

OCTOBER 3, 2025

COUNTERING DISINFORMATION
(ccsen)

CENTRE FOR STRATEGIC '
COMMUNICATION AND



Content

L EXECUTIVE SUMMARY oottt nnesnees 3
2 IDENTIFIED TACTICS, TECHNIQUES AND PROCEDURES ....6
2.1. Creation of a media infrastructure covertly controlled by

2.2. Content creation by impersonation of trusted news sites

anNd OrganiSaAtiONS ... e 18
2.3. Activation of coordinated networks of fake accounts and
fake international experts to disseminate the pro-Kremlin

LTS T=T= Yo L= USROS 21

2.4. Masked electoral profiling tactics used by the RF

in the Republic of Moldova before the parliamentary elections ...... 27
2.5. Domestic information manipulation and interference ........ 31
2.6. Phishing attacks through communication messages ........... 36
3. CONCLUSIONS ...ttt 40

PAG. 2



1. EXECUTIVE SUMMARY

This report presents, in a clear and applied language, how the infrastructure of
information manipulation and malignant influence campaigns carried out against the
Republic of Moldova looks today and why countering them must primarily focus on
protecting democracy and democratic institutions.

Although the results of the September 28 election validated the population's desire for
democracy and well-being, demonstrating that external intervention did not achieve its
immediate electoral objective, the efforts of the Kremlin and allied domestic actors
strategically aimed at degrading the legitimacy and functionality of institutions (CEC,
judiciary, law enforcement institutions, independent press), a process that may produce
lasting effects on democratic stability.

The Russian Federation’s effort to undermine the democratic architecture has crossed a
historic threshold. The construction of information manipulation and malign influence no
longer consists of separate episodes, but is a coordinated ecosystem characterised by
professionalisation and industrialisation of tactics. Disinformation web networks, phishing
technologies, document forgery, international pseudo-experts, pseudo-NGOs, Russian
diplomacy efforts, domestic and regional proxy actors, mobile applications, rigged and
unauthorised sociological surveys for social engineering, networks of inauthentic
accounts for amplification, paid advertising on online platforms, artificial intelligence for
content production and promotion, pseudo-media platforms, deepfakes and many other
sophisticated methods of manipulation were used. The report documents the information
manipulation orchestrated against the Republic of Moldova in the period May-September
2025, with a focus on malign infrastructure networks, digital platforms used to influence
and impact electoral processes.

Structurally, the key elements identified by the Centre between May and September
2025 include:

- Industrially operated proxy media infrastructures - Pravda Network (at least
129 sites, over 50 languages, reach approx. 500,000 impressions/day), Blocknot
Network (119 sites in RM, UA and RF, reach min 20,000 unique users/day) controlled
by businessmen and former political actors from the Russian Federation and used to
amplify manipulative and disinformation anti-EU and anti-democracy narratives and
then "laundered" through local channels with ".md" extensions and "Moldovan"
branding.

« Doppelganger sites and external laboratories of "information laundering"

- (such as restmedial.]io; farodiromal.]it) that plant fake leaks, fakes that are
synchronously amplified by the pro-Russian proxy network to give credibility to those
posts and facilitate their circulation in the Western and regional information space.
Inauthentic accounts are also used for additional amplification (during the indicated
period, this project alone generated 23 articles dedicated to the Republic of Moldova,
distributed by 700 accounts on the X platform, with 13 million followers, obtaining 2.4
million interactions).

PAG. 3



» Infrastructures of inauthentic/coordinated sites and accounts- Sub-regional
CopyCop (GRU) network - over 250 pseudo-news websites/web pages, attributed to
persons affiliated with state entities in the Russian Federation (e.g. the Centre for
Geopolitical Expertise (CGE) based in Moscow and the Main Directorate of the
General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation (GRU). The websites
were presented as originating from Romania and the Republic of Moldova and directly
targeted Romanian speakers. (For comparison, the network connected to CopyCop,
identified by Insikt Group targeting the USA, Canada and France within the framework
of Operation Storm 1516 in the September 2025 report, included 200 domains/web
pages - which demonstrates that Moldova was the target of a large-scale campaign,
more aggressive than the internationally documented operations. The identification
and neutralisation of this network was the result of a joint effort with external partners,
confirming the importance of transnational cooperation in countering FIMI. A network
of inauthentic "Evrazia" accounts was also involved, with at least 300 accounts
(Facebook and TikTok) that promoted the malign interests of the Shor network and
the Russian NGO Evrazia and high-ranking politicians affiliated with it.

+ Propaganda through mobile applications - Russia attempted to circumvent
protection measures against pro-war TV propaganda and the normalisation of military
aggression by introducing content directly into citizens’ homes via mobile
applications. New online projects, such as HaiTV, continued the MD24 line of effort,
launched the previous year. Previous investigations have shown that MD24 has direct
links to Russia Today, one of the main media giants of the Russian Federation, which
is under international sanctions. The applications were distributed including through
Google and Apple platforms (significant potential for penetrating and influencing
public opinion).

« Disinformation campaigns on social platforms-1,347 inauthentic accounts were
established on the TikTok platform. Only 8% of them had an audience of about 2
million followers, generating over 42 million interactions. Another 155 inauthentic
accounts established on the X/Twitter Platform were constantly involved in
coordinated actions that produced about 3,500 punctual distributions generating over
6 million interactions. Fake messages circulated intensively in digital ecosystems
where the Moldovan public intersected with communities from the region and the
diaspora, increasing the credibility effect. On election day, the Facebook platform was
exploited to the maximum - in just a few hours, over 150 inauthentic content and
accounts with significant activity were reported (e.g., only 26 paid advertisements
accumulated at least 1.3 million interactions in just a few hours on a single critical day
for democracy). These data indicate an enormous potential to completely flood the
internal information space.

+ Al instrumentalisation and deepfake - operations like "Matryoshka" (constantly
active in the Moldovan information space since September 2023, intensified and
diversified in 2025) use generative Al to create deepfakes, counterfeit pages, and
fake and rigged interviews that

PAG. 4



undermine the legitimacy of the leadership of democratic institutions from the
Republic of Moldova (CEC, Presidency, Parliament of the Republic of Moldova,
Government, etc.). The potential impact and observed effects are the following:

- Eroding societal trust in democratic processes, demotivating and discouraging
the exercising of the right to vote.

- Discrediting institutions with a direct role in ensuring the integrity of electoral
processes (CEC, Ministry of Internal Affairs, Supreme Court) and entities responsible
for information security (STISC, CA, CCSCD).

+ Pressures on independence of media and civil society organisations through
smear campaigns, attempts to label them as "foreign agents", infiltrating news feeds
with fabricated materials.

. Systemic overload of the state's capacity to respond quickly to coordinated
campaigns aimed at exceeding institutional pre-bunking and fact-checking capacity
through volume and synchronisation.

The main conclusion of this Report is that the real stakes of the foreign information
manipulation and interference campaigns went beyond the immediate outcome of the
parliamentary elections. The central objective was to erode democracy as a system - by
weakening trust in institutions, infiltrating the information ecosystem and strengthening
internal networks capable of reproducing and amplifying hostile narratives in the long
term. Although the immediate electoral impact was limited, the strategic cost for
institutional resilience is real and requires a coordinated, rapid and sustainable response,
in close cooperation with all democratic forces at both local and international levels.

PAG. 5



2 IDENTIFIED TACTICS, TECHNIQUES AND PROCEDURES

2.1. Creation of a media infrastructure covertly controlled by the
RF

One of the most persistent and effective influence tactics employed by the Russian
Federation consists in creating seemingly independent media infrastructures, used to
disseminate disinformation and manipulate public opinion in target states. These
platforms - websites, news aggregators or analytical content pages - are designed to
appear local, neutral or international, but are in fact operated or indirectly coordinated by
pro-Kremlin entities. In Ukraine, Georgia and the Baltic states, networks of sites have
been used to promote anti-Western narratives and fuel social tensions. In 2022, the EU
sanctioned Sputnik and RT precisely for this type of activity - estimates showing that RT
reached over 150 million monthly users globally.

In the Republic of Moldova, such tactics include creating portals that mimic the visual
identity of credible sources or that bear names like those of international publications (e.g.
“GlobalPressToday” vs. “PressToday”). Sometimes, manipulative content in English is
distributed through sites that present themselves as global publications, to build false
external legitimacy. These channels are used to introduce anti-European narratives,
undermine trust in national institutions, and promote pro-Russian candidates ahead of
elections.

The network of web pages controlled by actors from the RF is part of an
international ecosystem of information manipulation targeting several countries, including
the RM. During the analysed period (October 2024 - August 2025) at the CCSCD level,
360 distinct cases were identified and archived through which the RM was the target of
information manipulation campaigns, especially concerning malign interference in the
democratic and electoral process. These well-structured digital ecosystems promote
destabilising narratives, manipulative content and anti-European messages, with the aim
of influencing public perceptions and electoral behaviour. The RF operates in the RM
through synthetic entities integrated into transnational networks that are active in several
vulnerable regions in Eastern Europe, such as Storm1516 - known for campaigns with
fake journalists, fictitious whistleblowers and manipulated images, Portal Kombat - a
coordinated pro-Russian propaganda network, and RRN - an ecosystem that distributes
deep fakes and Al-generated images. CCSCD signals that the Russian Federation will
intensify the involvement of these entities against the Republic of Moldova, especially in
the period leading up to the elections of September 2025.

Objective: The actions of these sources are part of a coordinated strategy to
undermine the democratic and European path of the Republic of Moldova by discrediting
state institutions, pro-European political leaders and electoral processes. The strategic
objective of the RF is to maintain Moldova in its sphere of influence by bringing pro-
Russian and anti-democratic forces to power.

To achieve this objective, specific techniques of informational influence are used,
including information laundering - a practice by which manipulative content is initially
placed on obscure or proxy sites, then taken over and redistributed by seemingly credible
platforms, thus creating the impression of a legitimate and external source. This
mechanism is intended to convince the public that the messages transmitted reflect a
reality "observed from the outside" - a problem that the local population would be blinded
to recognise.

PAG. 6



In parallel, doppelganger sites are used - platforms that imitate the name, visual
appearance or editorial style of established international publications, to deceive the
reader and give false credibility to the manipulative content. These networks also
envisage taking over of materials by traditional media or influential people who,
intentionally or unintentionally, become disinformation propagation vectors.

In the context of the Republic of Moldova, these networks include a variety of web
pages and digital platforms, each with a specific role in the disinformation architecture.

a) Some sites act as primary sources, producing and publishing false or manipulative
content.

b) Other sites have an amplifying role, redistributing key messages throughout the
online ecosystem to create the impression of consensus or broad legitimacy.

c) A third category is represented by sites that imitate local civic initiatives, claiming to
reflect the opinions of "concerned" Moldovan citizens, while in fact being controlled from
outside.

All these tools contribute to undermining pro-European authorities, weakening public
confidence in state institutions and advancing narratives aligned with the Kremlin's
interests. The goal is to create confusion, inability to adequately perceive reality, division
and to influence citizens' political decisions in favour of a pro-Russian geopolitical
orientation.

211 Case of Pravda and BlokNot. International
networks of Russian news sites claiming to be local, from
the RM or other targeted countries

Objective: The Russian Federation uses international and regional networks of
websites and online pages, such as Pravda, to amplify false or distorted messages
initially launched by pro-Kremlin sources. The aim of these networks is to undermine the
trust of the Moldovan public in its democratic authorities and state institutions.

To appear credible and local, these sites use names that contain terms such as
“‘Moldova” or “.md” extensions. At the same time, they promote manipulative content that
selectively mentions political figures, institutions, or sensitive domestic topics to provoke
outrage, division, and confusion.

Russian Pravda Network, identified with FIMI operations on the territory of the
Republic of Moldova, operates internationally to amplify pro-Kremlin propaganda through
over 129 web pages, expanding its presence in over 50 languages and publishing up to
10,000 articles per day in February 2025.

Pravda Network has: the same IP
address hosted on a server located in
Russia, the same HTML architecture,
the same graphic design and the same ﬁmz}';;'_‘;;m
sections, as well as the same external | (EEEICRELN"

links.

PAG. 7



In addition, these sites disseminate content with similar pro-Kremlin narratives,
especially about the alleged legitimacy of the “special military operation”, denigrating the
Republic of Moldova, Ukraine and its leaders, or criticising the “collective West”. For
example, the website md.news-pravdal.Jcom gives the impression of being from the
Republic of Moldova but is hosted in the USA on the IP address 172.67.137.144 by
Cloudflare. However, the site was registered with +74955801111[" number which
belongs to Reg.Ru company from the RF. Between July 2023-July 2025, a total
volume of 94,966 articles [?targeted the RM, almost as many as those that targeted
the EU, and superior to those targeting US disinformation.

“I's normal™: Moldova's Central Election Commission explains why £EU -Das ist normal™ Moldawiens Zentrale Wahikommission erklart, warum
countries can interfere in Moldovan elections tU-Lander in moldauische Wahlen eingredfen honnen

Russian BloKnot network has a total of 119 registered sites, operating mainly in
the Republic of Moldova, Ukraine and the Russian Federation. In the Republic of
Moldova, the network is active through the bloknot-moldoval.]Jru site, as well as the
Telegram and Instagram accounts associated with this site.

The bloknot-moldova[.Jru webpage, like the rest of the sites in the network, is
registered on IP 91.206.127.28 from the Russian Federation and was registered through
Reg.Ru (the same entity mentioned in the case of the Pravda network) for the Russian
company OOO “bnokHoT BonrogoHcka”, part of “O00 BnokHoT OHnanH”.

The official registration number in the Roskomnadzor register is mentioned on the
website https://bloknot-volgograd[.Jru/, On Ne ®C77-76242. When entering the code
identified on the official website of the RF: POCKOMHAO3OPL!, the name of the director
is mentioned: Naxonkos Oner Bnagumunposny/ Paholkov Oleg Vladimirovich.

He led the party's faction in the Volgograd Regional Duma (2009-2011) and was
elected a deputy to the State Duma (2011).

He has been editing the federal party newspaper "Cnpaseanusasa Poccusa’ "A
Just Russia" and is known as the leader of the most aggressive media team at the
disposal of the party leadership, which uses "black PR" methods/*!.

On rusprofile.ru, he was identified as the founder of 4 companies: OO0 "PMI™Bl, OO0
"Xozsamncteo"fl, OO0 "Cetb bnokHot"l’l, OO0 "MeTtp n Kantemnp"®l, one of them being
the Blocknot network.

[1] https://search.dnslytics.com/domain/md.news-pravda.com

[2] https:/portal-kombat.com/

[3] _https://old.rkn.gov][. Jru/mass-communications/reestr/media/?id=578069&print=1
[4] https://neftegaz|. Jru/persons/333543-pakholkov-oleg/
[5] https://www.rusprofile[. Jru/id/167196

[6] https://www.rusprofile.ru/id/5862256 PAG 8
[7] https://www.rusprofile[. Jru/id/1216100032829

[8] https://www.rusprofile[. Jru/id/11007772



https://search.dnslytics.com/domain/md.news-pravda.com
https://search.dnslytics.com/domain/md.news-pravda.com
https://portal-kombat.com/
http://www.rusprofile.ru/id/5862256

Conclusions 2.1.1.
Through these methods, the networks contribute to creating a climate of distrust

and instability, supporting pro-Russian opinion leaders, promoting agendas hostile
to Moldova’s European path, and presenting Moscow’s narratives as legitimate

and supported by “independent voices” or the “international press.” In reality,

it is a coordinated disinformation campaign aimed at eroding democracy from within.

2.1.2. “CCD 1” IMS — Regional sub-network (RO and RM) of Copy Cup (258
domains)

On 23.09.2025, because of the information space monitoring, an IMS (Information
Manipulation Set) dedicated to RM and RO was identified. The telegram channel
Mongasckumn BaroH, which claims to be local, posted about the exclusion of two political
contestants from the US ballots [l indicating 3 primary information sources (1

(adevarpefata[.Jmd, hotnews24[.Jrol'"l, Dangerous Thoughts account) ['2],
Domain adevarpefata[.]md is associated with [P 195.201.12.150 which is

associated with 10 more domains. Another domain hotnews24[.]ro is associated with IP
54.37.92.164 which is associated with 4 more domains.

After searching for keywords in the article titles, other web pages were identified that
publish articles with identical names. The identified web pages are associated with the
following IP addresses:

195.178.106.105 95.201.12.150 195.201.12.150
144.76.90.132 85.25.207.218 84.32.84.32
54.37.92.164 178.16.128.21 82.29.189.147
82.25.113.38 194.33.42.32 82.29.189.110
45.87.81.209 82.25.102.151

During the research, 258 domains associated with web pages registered in the period
July-August 2025 were identified through data pivoting. These sources distribute
materials exclusively in Romanian. Additionally, as of 4 September 2025, Common SSL
Certificate 545b2c6b7166c732ce08aae2e7a9395a07317cf4 was issued for the domains
stiriexpress[.]md, *.infoflux[.]md, md.stiriurbane[.]md, stiridirecte[.]md,
*.stiriexpress[.Jmd, *.ziarregional[.]md, infoflux[.]md, stiridirecte[.]md,
stiriexpress[.]md, infoflux[.]Jmd.stiriurbane[.]md, stiridirecte[.]md.stiriurbane[.]md,
ziarregional[.]md.stiriurbane[.]md, ziarregional[.]md.

[9]https:/iweb.archive.orgiweb/20250924 134445/ hitps://t. me/mv6566/36 725
[10]https://web.archive.org/web/20250924134759/https://adevarpefata.md/
[11]https://web.archive.org/web/20250924134932/https:/hotnews24.ro/diaspora-moldoveneasca-din-sua- espramata-cu-buletine-de-vot-
care-exclud-partide-recunostute-legal

[12] https://archive.ph/Nt5Im

PAG. 9



This indicates that the given domains are operationalised by the same person.
Following the IMS analysis and study, indicators similar to the CopyCop part of the
network were identified.

« Creating domains which are  composed of two parts (e.g.
dialogpublic[.]Jmd.stirisociale[.Jmd);

« Use of keywords in creating domains that mimic local sources (e.g. "stiri", "hot",
"news", "press", "comments", "info", etc.);

+ Use of place names in the domain name (e.g. "bucuresti”,

"maramures”, "iasi", etc.)

« Publishing reformulated articles with the help of Al, taken from local sources or
mainstream Russian media;

+ Use of both common registrars and hosts (Hostinger), as well as unusual ones
(Instra) already associated with CopyCop in the past, but also local ones (Inovare
Prim SRL);

+ Publication of 2 identical articles at the same time.

CopyCop is an IMS already assigned to John Mark Dougan!'3l which he leads

with the support of state entities in the Russian Federation (the Centre for Geopolitical
Expertise (CGE) based in Moscow and the Main Directorate of the General Staff of the
Armed Forces of the Russian Federation (GRU).

N’

DETECTION DETAILS RELATIONS COMMUNITY

Joln our Community and enjoy addational community insights and crowdsourced detections, plus an API key to automate checks,

Passive DNS Replication (1)

Date resolved Detections »
20050706 /95 194334232

Historical SSL Certificates (2)

First seen Subject Thumbpriat
- 20250504 * dndoflumd SASH2CEDT 166 TI20e08302e 74339500731 Tche

™
Exponent: 10001
XS09v3 extensions:
XS09v3 Authority Key Identifier:
bb:bcicy be: #4:72:0¢:10:84; a2:35:el:cBied

34:20:50:67:75: 91:e8:68:11:54
X509v3 Subject Alternative Mame:
OnsS:* . infoflex.md, ONS:*.ed.stiriurbanc.nd, ONS:*.stiridirecte.md, ONS:*.stiriexpress.md, ONS:*.ziarregional.ed, ONS:infofluxc.ed, ONS:stiridirecte.md,
NS stiriexpress.nd, ONS:ww. infoflux.ed, stiriurbane.nd, ONS:wew.stiridirecte.nd.stiriurbane.nd, ONS v, stiriexpress.md, stiriorbane.nd,
ONS sy, 2iarregional .md. stiriurbane .md, ONS:ziarregional.md

Conclusions 2.1.2.

The overall analysis shows that the network is designed to disseminate, in a
systematic and coordinated manner, manipulative and false information. Most likely, the
web pages with the [.]Jmd extension were created with the aim of targeting the population
in Romania and the Republic of Moldova, especially the sceptical segments of the
Romanian-speaking public. The [.]Jro extensions were used to convince the population
that there is also interest and knowledge about this topic in Romania and that the
situation should be viewed with concern.

[13] https://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20250507_TLP-
CLEAR_NP_SGDSN_VIGINUM _Technical%

20report_Storm-1516.pdf.

PAG.10


http://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20250507_TLP-

Domains from 1 constitute a regional (RO, RM) subnet of CopyCop, most likely
coordinated by John Mark Dougan, intended to give the appearance of legitimacy to
messages of public opinion manipulation. The sites were supposed to be used both for
publishing primary content for the Storm 1516 network on election day, and to position
themselves as "alternative" information sources in the post-election period. Their
purpose was to continue the manipulation of public opinion and cooperate with the
accounts involved in Storm-1516 to attack pro-European leaders and the European path
of the country as well as to denigrate the Republic of Moldova internationally.

The list of 258 identified domains is neither unique nor final in the CopyCop
ecosystem. Countermeasures have already been implemented to limit the influence of
this infrastructure (reporting, blocking/filtering, notifications to authorities and partners,
public takedowns). Network analysis and monitoring will continue to expand these
actions.

2.1.3. Restmedia[.]io case- anewly created portal, integrated into
Russian disinformation networks

Description: released on June 20, 2025, the site restmedial.]iol'# is a new portal
with obvious links to the Kremlin-affiliated disinformation ecosystem. Registered in a tax
haven (Saint Kitts and Nevis) ['%, the site uses opaque ownership and hosting methods,
which makes any official investigation or attempts to shut it down difficult.

Published content mentioned the Republic of Moldova in 23 articles, their text is
perfectly aligned with the Kremlin’s narratives ['% and is artificially amplified by networks of
bot or troll accounts, which redistribute the materials synchronously and in multiple
languages, in a short period of time. CCSCD identified that, since the beginning of June,
the restmedial.]io pseudo-investigations had been distributed at least 1128 times by
approximately 700 X accounts with a total of 12,291,843 followers and had accumulated
2,371,249 interactions. Following the analysis of a sample of 8 out of 23 articles that
have targeted the Republic Moldova, (objective criterion:

¥ - a‘" i ﬁ m : B Spain in the Spotlight of Europe on the Brink of
,;-‘—;M— i L), .m 2 — the Migration Crisis: New Change: How Governments

L Tri-al E‘I elo'ction_ the litmus a Records, Old Challenges Suppress Opposition

footprint in the information space of the RM), it was identified that the dissemination of
information involved 326 distributions on X, which accumulated 937,710 interactions.

https://archive.ph/qyAgc [15]https://archive.ph/817QD [16]https://archive.ph/DG60og PAG 1 1
[14]



@ oo oo Since its inception, the portal has been
quickly promoted by influential pro-Russian
networks, such as Pravdal'’l, DDGeopolitics
or IslanderNews, which suggests a
coordinated information laundering
campaign, whereby fabricated narratives
are attributed to “independent” foreign
sources to give them apparent legitimacy. A
case was documented where TASS, the
main state news agency in the Russian
Federation, quoted an article critical of the
Republic of Moldova that appeared on the
restmedia[.]Jio website very shortly after its
original publication, a clear indication of the
outlet’s inclusion in the official Russian
propaganda network. The content of
restmedia[.]Jio has also been picked up by
other entities known for the
connections with the Kremlin, such as the Italian NGO Centro Studi Eurasia ['8] e
Mediterraneo (who had Aleksandr Dugin as a guest at several of their events) and the
Spanish portal geoestrategia[.Jeu, managed by Juan Antonio Aguilar [’ - former
military officer with previous collaborations with Sputnik and RT. To reinforce the
impression of local authenticity, the disinformation was later recycled into the Moldovan
information space through another site, moldanalytics[.]Jinfo, which claims to be
Moldovan but is hosted on the IP 141.8.192.6 in the Russian Federation and publishes
anti-government and anti-EU materials (Sprinthost.ru LLC). Moldanalytics].]Jinfo
published a reaction accusing SIS [20] of orchestrating an attack on restmedial.]io, to
divert attention from the Russian origins of the operation. The Moldanalytics|.]info
case will be analysed in a separate section below.
Even if TASS [21] later removed the mention of restmedia[.]io, persistence of the
original article and subsequent reactions from Kremlin-affiliated sites confirm the direct
involvement of the Russian Federation in a new attempt to influence
the Moldovan information space MDA
through disinformation, manipulation oL ﬂ
and media subversion.
Following the download and analysis of [
all images and associated metadata,

Tassus  (oassws  Sosesess  Boooe  Seud D P Ofaporse  Gopuls C Armegopmngecd

Oy O () CEmmemT—y CERMAC MIHTANOT

ReferenceFilePath for multiple images |«Caususie 6auku» CUB B S e
has been obtained. Basically, it |ononunincs Ha pecype «restmedia @ permppsbod S
indicates the full path to a reference file |'°” 21
used (in our case of images). ldentified i : (
s

ReferenceFilePaths: " ——
SperTanin » Docowe 3

[17]https://archive.ph/IFgub / https://archive.ph/Y6nyB / https://archive.ph/sZzRA / https://archive.ph/mgSIi4
[18]https://www.cese-m.eu/cesem/2025/07/e-trasparenza-o-censura-la-battaglia-della-moldavia-contro-la-

disinformation/

[19]https://global.espreso.tv/russia-fake-news-unmasking-spanish-language-media-pushing-kremlin-narratives-
part-2?utm_source=chatgpt.com PAG. 12
[20]https://archive.ph/kqvy7

[21]https://archive.ph/RhwbT


http://www.cese-m.eu/cesem/2025/07/e-trasparenza-o-censura-la-battaglia-della-moldavia-contro-la-

+ C:\Rybarb™®° B"D° B \REST\93e75f9d27d305aa0a0c3c62b6d55d31-465x683.jpg

+ C:\Rybar B"D° D \REST\venise.png

+ C:\Rybarb™®° D \REST\
They show that behind the restmedia[.]io project there is the rybar[.]Jru project team.
Similarly, this technical pivot was also tested by DFRLab in the report of September 23,
2025(22],

Conclusions 2.1.3.

The activity of the restmedia[.]io portal is part of an orchestrated pro-Russian
disinformation operation, part of a well-structured campaign that seeks to artificially
credibly endorse narratives favourable to the Kremlin. This is achieved by using
seemingly external and independent sources to enhance the credibility of the
manipulative content.

The main tactic consists of manufacturing a false international consensus:
messages are presented as validated by “international experts” or “neutral voices”, thus
simulating global support for false ideas and statements. The initial goal was not to
convince the international public but was rather to influence public opinion in the
Republic of Moldova. The information circulates outside the country only as an
intermediate stage, to be later re-imported as “foreign news”, with a greater impact and
lower resistance from the local audience. However, due to the prompt reaction and
public display of the information by the country’s responsible actors, civil society, the
media and the press were discouraged from continuing to promote this information
inside the country. As a result, an adaptation of the propaganda took place, which later
focused on the international arena and the diaspora outside the country.

Through its connection with Rybar, the project benefits from indirect funding from
sanctioned sources, such as the Ministry of Defence of the Russian Federation and the
Rostec company, which confirms the nature of a state operation rather than a private
initiative.

The launch of restmedial.]io follows the regional expansion model applied by
Rybar in Africa and Central Asia, which shows that the Republic of Moldova is
considered a priority strategic target in the Kremlin's plans. Considering also the fact
that Rybar is targeted by international sanctions and US investigations, which offer
rewards of up to $10 million for information about associated individuals, the existence
of restmedial.]io constitutes a serious risk to national security.

Dissemination of these materials is rapid and coordinated, carried out within
minutes of publication via social media platforms such as Telegram and X (Twitter),
using the infrastructure of channels already associated with Russian propaganda,
including Pravda[.]Jnetwork and DDGeopolitics. The high degree of synchronisation
indicates the use of networks of fake accounts, automated or centrally managed, as part
of a planned information influence operation.

[22] hitps://dfrlab.org/2025/09/23/sanctioned-russian-actor-linked-to-new-media-outlet-targeting-moldova/

PAG. 13



2.1.4. "CCD- 2" IMS Analysis of the network of malicious sites
subversively connected to the "Anti-Pas" incident (analysis of the
antipasmoldova[.] com network)

Note: This incident is being analysed because it targets the democratic institutional
apparatus and the European path agreed upon in the Constitution of the Republic of
Moldova. The identified manipulative operation only has a political party as its
background, while behind the network in fact there were multiple phishing attacks directed
at state institutions and citizens as well.

Objective: These pages, which launch pseudo-civic appeals and organise contests
with an apparent community benefit, are tools through which the RF conceals
propaganda actions behind an appearance of civic activism. Under the pretext of social or
patriotic initiatives, these platforms convey vague, populist and ambiguous messages,
designed to gain public trust and appear apolitical.

In fact, their goal is to undermine trust in the pro-European authorities, to
demobilise the pro-European integration electorate and to introduce alternative
political narratives, aligned with the Kremlin's interests, into the public space.

Owspre compotivie

Concurs De Poste

= «PAS - Partidul spera
nelmplinite »

KOPTIOPAUMA 3/1A

NAPTHA
No-MONNABCKH HECEbLIBLUMXCH
HALEX

Meobd Miska My Gre nebary Ma Lione Cyvator ¥

In June 2025, a network of websites and Telegram channels [23] (with titles derived from
antipasmoldova[.Jcom [24]) with a civic appearance, but coordinated by Russian entities,
was identified. The network was activated with the purpose of undermining pro-European
initiatives in the Republic of Moldova. Although the initiative was presented as an initiative
of “concerned citizens”, it offered significant cash prizes (up to 5,000 lei per prize),
awarded in a non-transparent manner, without indicating the source of the funds, for
initiatives to publicly promote opposition to the country’s European path (posters of an
anti-European and anti-democratic nature). Given the context and profile of the network, it
is likely that these amounts come from external funding, including from the Russian
Federation, which contravenes Moldovan legislation on the financing of political activities
and public campaigns. Such practices indicate a possible mechanism for illegally
influencing public opinion by rewarding the propagation of anti-government messages,
outside any legal or fiscal responsibility framework.

[23]Telegram channel of the anti-PAS network -https://archive.ph/DoprA
[24]The domain antipasmoldoval[.Jcom -https://archive.ph/SIVBQ

PAG. 14


https://archive.ph/DoprA
https://archive.ph/SlVBQ

The antipasmoldova[.Jcom site is part of a digital infrastructure network indirectly but
clearly connected to the RF. Although hosted on IP: 77.110.125.173 apparently in the
USA by AEZA INTERNATIONAL LTD company, this company is controlled by “Ae3za
Npynn” OO0, an entity registered in Saint Petersburg, RF, operated by two Russian
citizens. Technical analysis shows that the AEZA websites in the USA and RF are almost
identical, including at the source code and IT infrastructure level and both domains
https://aeza[.]net/[25] and https://aeza[.]ru/l?6] are hosted by the provider StormWall s.r.o.
on the same IP - 5.252.32.128.

00O “Aeza IN'pynn” has been documented by Qurium!27l and EU DisinfoLab as being
involved in a Russian doppelganger-type malicious network used for cyberattacks,
information manipulation operations, data theft and malware dissemination. The company
has previously been involved in direct actions against some institutions from RM, such
as TV8[281 and Moldelectrical?®l, by compromising accounts and sending false
messages in the name of journalists.

All these elements confirm the connection of the antipasmoldoval.Jcom network with
pro-Kremlin structures, being part of a coordinated hybrid operation.

After in-depth monitoring and analysis of the activity of antipasmoldoval.Jcom
domain, an extensive network of sites was identified, some previously used in subversive
actions, and others that could be activated in the future.

The antipasmoldoval[.Jcom domain is associated with the [P address
77.110.125.173, which hosts 11 other sites with a similar profile. Between 05.06.2025 -
07.07.2025, these sites were associated with multiple IP addresses, indicating
infrastructural mobility likely intended to avoid detection.

Technical analysis of SSL certificates associated with "antipas" domains allowed
the identification of related sites, including: gdm-moldoval.Jcom, gdmmoldoval[.Jcom,
arastec|.]Jorg, ebs-integrator[.Jmd, jc-instante-justice[.Jcom, army-military[.]Jmd, gratuit-
moldoval[.Jcom, cetateni-cinstiti[.Jcom.

A clear example of misuse is the website gdmmoldova[.Jcom, used to impersonate
the Genderdoc NGO. Through this domain, fake letters were sent from the address
angela.frolov@gdmmoldoval. Jcom, presenting the Genderdoc Centre as the organizer of
activities for students and teachers within the framework of the Pride event in Chisinau on
June 15, 2025. In these fake letters, pro-European political forces were mentioned as
sponsors of the event, the aim being to denigrate the democratisation and reform efforts
required by the country's European path.

The analysis also shows that domains such as ebs-integrator[.Jmd, jc-instente-
justice[.Jcom and army-military[.]md, which imitate the websites of private companies or
public institutions, may be used in the future in similar phishing or impersonation
campaigns. At the same time, the variant gdm-moldova[.Jcom could be reused to resume
attacks on the Genderdoc organisation, under the cover of false legitimacy.

[25] Website of AEZA INTERNATIONAL LTD -https://archive.ph/HgS5L[26]

Website of OOO "Ae3za pynn"https://archive.ph/T1LZY
[27]https://www.qurium.org/alerts/exposing-the-evil-empire-of-doppelganger-disinformation/
[28]https://archive.ph/oHZ23I

[29] https://archive.ph/G2KnQ

PAG. 15


https://archive.ph/HgS5L
https://archive.ph/T1LZY
http://www.qurium.org/alerts/exposing-the-evil-empire-of-doppelganger-disinformation/

Last but not least, domains such as gratuit-moldova[.Jcom and cetateni-cinstiti[.Jcom
can be exploited in campaigns of alleged civic activism. Under an appearance of
legitimacy, they could be used either for the collection of personal data or for campaigns
to denigrate the current government or other electoral competitors.

Graphic representation of Anti-Pas network

o © .
" N
e °
. °
¢ byl °
° ® °
° - 'mg‘.. ’
- . ° ® ® ® o
< o
e ° bt o °
o o e o
o : R T,
- ‘ "

Reprezentarea grafica a retelei “Anti-Pas”

Conclusions 2.1.4.

The analysed network constitutes an active infrastructure meant to undermine
trust in institutions and governance: By using sites that imitate civic organisations, public
institutions or NGOs, the adversary seeks to create confusion and compromise
democratisation and reform efforts by compromising the image of democratic political
forces.

The domains network, through content and cyclical campaigns (e.g. the 2025
poster contest), has the role of artificially creating a climate of mobilisation against the
government and encouraging hostile narratives. This maintains tensions and cultivates
distrust in the information environment.

The infrastructure was used for phishing attacks aimed at collecting citizens'
data and accessing sensitive information, which could later be used to orchestrate other
operations. However, these attempts were thwarted by timely identification of the
attacks and effective cooperation of the responsible state institutions.

PAG.16



2.1.5. The identified common digital network
infrastructure for MD 24, Hai TV, "Tradatorii" and CopyCop

On 25.09.2025, a network of 58 domains connected to each other with common IPs
was identified (2).

The starting point was the mld24[.Jcom domain, which is part of the MD24
infrastructure, launched by Russian propaganda during the 2024 presidential election.
The MD24 domain network has been shown to be associated with the internationally
sanctioned Russian media giant Russia Today.[*% The mld24[.Jcom domain is associated
with IP 95.181.226.135. Following searches, this IP was associated with 18 other
domains (md24.b37m[.Jru, www.nlive24[.Jru, www.mldvideo24[.]space, nlive24[.]Jru,
mldvideo24[.]space, premiumlive[.]net, mldv-24[.]Jcom, moldova-24[.Jcom,
moldovaZ24[.]biz, mld- 24[.Jcom, newseday[.Jorg, mldv24[.Jcom, midvideo24[.Jcom, nlive-
24][.]Jorg, mld24[.Jcom, newesday]|.]site, mldvideo24[.Jonline, mldvideo24][.]pro).

After the analysis of the IP history of the domains mentioned above, it was identified
that newseday|.]Jsite, midvideo24[.]Jonline, midvideo24[.]Jpro were at some point
associated with the 185.11.145.254 |P.

IP185.11.145.145 is also associated with the domains tradatori[.Jcom, haitv[.]xyz,
haitv[.]Jonline, haitv[.]art, haitv[.]pro, midvideo24[.]site, nlive-24[.Jonline,
moldovaZ24[.]press, premiumlive[.]site, moldova24[.]Jspace, moldova24[.]Jorg, moldova-
24[ Jlive, moldova-24[.]Jonline, mldvideo24[.]tech, tradatori[.]live, tradatori[.]xyz,
tradatori[.]Jonline, fr[.]affichedujour[.]fr, linformateurdujour].]fr[.]Jaffichedujour].]fr.

Other IPs and domains were identified using the same principle.

The domains associated with
IP 185.11.145.145 at some point
were associated with IP
146.103.98.18, which seems to be
an important one in the digital whh
infrastructure  because it is
associated with main domains in the .
"Tradatorii"cluster - tradatori[.Jonline ;
and the HaiTV cluster - hai-tv[.]Jcom. 8N
Likewise, the given IP was hidden
under other IPs on CLOUDFLARE kot 3 VAR s
for the domains haiiptv[.]Jnet and | , .,
newmds[.]Jcom. g e
After the analysis, we can divide the NN
digital infrastructure in 4 clusters:- o e &N
"MD 24"Cluster. md24[.]b37m[.]ru T . '
domain, which is part of the 18 o b e
above, has been also associated on .
17.07.2024 with IP number .
91.218.228.51. e T d s

[30] https://dfrlab.org/2025/06/03/unveiling-the-russian-infrastructure-supporting-the-moldova24-tv-channel/

PAG. 17



This IP has been already analysed and attributed to the digital infrastructure of the state
media in the Russian Federation as RT, TV Novosti 3'l. Starting from September 23, the
MD24 cluster has been promoted on social networks by the religious accounts Viata
Eparhiei de Ungheni si Nisporeni, Sare si Lumina, etc.

- "Tradatorii" Cluster (“Traitors” cluster)

The web pages associated with the “Tradatorii” Cluster contain a list of profiles of leaders
from the Republic of Moldova and the EU, labelled as “traitors of the sovereignty of the
Republic of Moldova”. Some of the domains directly include the term “tradatori/traitors” in
their name, such as tradatori[.]Jxyz or tradatori[.]live, while others do not contain it
explicitly, for example moldova-check[.Jcom.

- "HaiTv" Cluster

tradatori[.]Jonline domain has the Certificate HTTPS
(afc4b2fde1eb937dbea9a823ead1599e7bf765f5) which is common to

the domains hai-tv[.Jcom, haitv[.]live, haitv[.]Jonline, haitv[.]xyz. This indicates that the
given domains are operated by the same person.

- "CopyCop" cluster

Domains fr[.]affichedujour[.]fr, linformateurdujour[.]fr[.]Jaffichedujour[.]fr have the
same pattern of domain name formation as in the CopyCop network 32 attributed to John
Mark Dougan(®3l,

Conclusions 2.1.5.

A complex network has been identified that targets the Republic of Moldova and its
citizens by applying illegal schemes to evade sanctions and measures of state
institutions to protect citizens against manipulation and propaganda of the Russian
Federation.

Based on solid technical evidence, it has been found that "Hai TV" Cluster and

“Tradatorii” Cluster are interconnected and operationalised by the same
entity.

All four identified clusters use a digital infrastructure located in the Russian Federation
shared by media sources controlled by the state, such as ASRT and TV Novosti.

The association with the "CopyCop" Cluster seems to be an opportunistic one,
considering that the domains in this cluster are dedicated exclusively to the French
space.

2.2. Impersonation of legitimate news sites/trustworthy
organisations

Objective: To mislead the audience as regards the veracity of information by
creating edited videos or articles, with or without the use of artificial intelligence. One of
the essential elements of this tactic is the placement of the logos of sources well known
to the public, to claim that the journalistic material comes from dedicated and credible
editorial offices. The fabricated information products, bearing the logos of major news
agencies or recognised organisations, can be published either on websites that
identically copy the design of the news portals, or of the websites of the respective
organisations (but have a different URL), or distributed by inauthentic accounts on
various social media platforms, using the logos of these credible institutions.

[31] https://dfrlab.org/2025/06/03/unveiling-the-russian-infrastructure-supporting-the-moldova24-tv-channel/
[32]https://www.recordedfuture.com/research/copycop-deepens-its-playbook-with-new-websites-and-targets
[33]https://mww.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20250507_TLP- PAG. 18
CLEAR_NP_SGDSN_VIGINUM_Technical%20report_Storm-1516.pdf.


http://www.recordedfuture.com/research/copycop-deepens-its-playbook-with-new-websites-and-targets
http://www.sgdsn.gouv.fr/files/files/Publications/20250507_TLP-

2.2.1. Impersonation of trusted international news sites
and organisations for disinformation

Starting in May, a disinformation campaign was identified on the Bluesky platform,
aimed at discrediting President Maia Sandu and the presidential institution. The campaign
was carried out by inauthentic accounts, whose profile pictures show obvious signs of
being generated with artificial intelligence.

These accounts disseminate fabricated material, using abusively logos of
credible publications such as Euronews, BBC, Bellingcat or DW, to suggest that the
information comes from trusted sources. Some posts include real but unrelated links to
international press articles, manipulatively inserted to increase the credibility of the false
message.

A simple example is
the recently broadcast fake
with a supposed cover of
Charlie Hebdo magazine.34 | idis lsmwn ke s’ ™ m’iﬁ

Publicatie falsa utilizata Publicatie reald Charlie Hebdo

POUR DES (ONS  DE LDOUSTRE .. .
The doctored image on the

left claims that the publication (HARLIE HE e
satirised the institutions of
the Republic of Moldova,
suggesting the lack of
legitimacy of the democratic

process. But careful analysis : :p"::'l’;“:::‘::m
shows the opposite: tour ?

the fake indicates the date of September 11 and 1731 issue of the magazine, while on
the official website the real 1730 issue appeared only on September 17. So, not only do
we have an obvious fake, but it is designed to strike at the credibility of democratic
institutions, trying to induce the idea that they are being ridiculed internationally.

2.2.2. Impersonation of mass media from the Republic of Moldova

Objective: Aims at undermining public trust in state institutions and inducing social
panic. The malign actors intended to create the impression that the Republic of Moldova
was abandoning neutrality and was preparing for direct involvement in military operations,
which could generate fear, tension and mobilisation against the government. In addition,
the image of one of the TV stations that covers a wide audience is targeted, with
consequences for the correct information of the population - and, therefore, preventing
the exercise of a constitutional right.

By using a fake presidential decree and credible visual elements (the realitatea.md
logo), the adversary attempted to provide the appearance of authenticity and increase the
emotional impact on citizens. At the same time, the distribution of the content in multiple
languages and through an extensive network of accounts demonstrates the intention to
amplify the message internationally, affecting the external image of the Republic of
Moldova and its relations with NATO and EU partners.

Thus, the goal of the operation is to create a climate of insecurity and social
polarisation, weaken support for the European path and strengthen the pro-Russian
narrative according to which Moldova would be forcibly drawn into a military conflict.

PAG.19

[34]https://archive.ph/nMu3H



Description: On September 5, on account X under the name @daniel_gugger(3’]
a post appeared in German, in which it was shared a video clip presenting a fake
presidential decree. The message promotes the idea that the government of the Republic
of Moldova would prepare the country for participation in military operations and that
these actions would distance the state from the neutrality principle. It is worth noting that
other accounts, active in various languages, were also involved in the dissemination of
the material, which suggests a multilingual amplification strategy. In total, 67 unique
accounts, with a total number of 1,055,756 followers that generated 278 thousand
interactions.

The account @daniel_gugger has been previously identified by VIGINUM [35]
international institutional partner as a primary channel for transmission and amplification
of information manipulation operations. This finding confirms that the profile is part of a
malign network operating internationally.

The video was meant to appear credible, using the logo of the Moldovan
television station realitatea.md, with the purpose of suggesting legitimacy and misleading
the public. The content includes several manipulative themes, such as military exercises
conducted by the Republic of Moldova together with NATO states, especially the USA
and Romania; the construction of 51 military facilities based on the Defence Strategy
approved in December; and the import of weapons worth 1.5 billion dollars in the last two
years.

The fake presidential decree contains a number of fabricated elements:

1) Prohibition of leaving the N
territory of the Republic of Moldova
for men between the ages of 25 and
50.

2) Assigning responsibility for
managing departure permits to the
Ministry of Defence and the so-called
"Border Service", a non-existent
institution in the Republic of Moldova.

The starkest measure to date: a new presidential decree
.that bans men aaed 25 to 50 from leavina the countrv S

3) Mention of a non-existent institution, the "Security Council of the Republic of Moldova", most
probably an intentional confusion with the Supreme Security Council of the Republic of Moldova.
4) Lack of official calendar dates that would give the document a real legal and temporal
framework.

Checks carried out on the official website of the Presidency confirm that the decree
in question does not exist and has never been published or mentioned (361,

Conclusions 2.2.2.

The operation under review applies tactics of doppelgangertype, using local
media logos to grant authenticity to the fakes and present them as legitimate
information. Analysis of the material reveals typical compositional errors -
mentioning non-existent institutions and lack of official data - which confirm its
production by foreign actors without knowledge of the institutional framework of the
Republic of Moldova.

[36] https://presedinte.md/rom/decrete-9388

PAG. 20



The promoted messages aim to induce fear and division, exploiting Russian
narratives about abandoning neutrality and excessive military cooperation with NATO,
the US and Romania. The ultimate goal is to undermine trust in the government, erode
support for strategic partners and destabilise Moldovan society.

This type of operation should attract the attention of civil society and the media, so
that they are part of the state's efforts to remain vigilant. The reputational damage
generated by such impersonations could be costly not only for state institutions, but also
for non-governmental actors.

2.3. Activation of coordinated networks of fake accounts
and fake international experts to disseminate the pro-
Kremlin message

Objective: By activating networks of coordinated fake accounts and so-called
international influencers, the RF aims to discredit pro-European leaders, undermine
public confidence in democratic institutions and shape collective perception in favour of
political options convenient to the Kremlin. These actions are part of broader campaigns
to create a fabricated “international context’, intended to facilitate the take-up and
dissemination of the message by local actors in the Republic of Moldova. The obijective is
to induce the idea that “the information comes from outside”, presented as a form of
‘warning” from independent experts, to give legitimacy to false narratives. This type of
operation has effects like a spam attack: thousands of accounts simultaneously take over
and publish the same information, with the intention that it will be taken up by local media
channels or actors, who will translate it and disseminate it further in Romanian or
Russian. Thus, a process of "information laundering" is carried out, through which
disinformation is accredited as authentic and credible in the eyes of the Moldovan public.

2.3.1. The operation of public opinion influence and manipulation
through disinformation in the Republic of Moldova, "Shor-Evrazia"

According to journalistic investigations carried out by ZDG [37], BBC [38l and NORD-
NEWS [391 multiple Facebook/TikTok accounts were assigned to the operation
coordinated by llan Shor and other actors, through the Russian NGO "Evrazia", with the
aim of influencing and manipulating public opinion in the Republic of Moldova.

"Evrazia" launched a new malicious influence campaign in May 2025, in the form of
"Electoral Technologies Hackathon" program, meant for people aged 18-35. Within its
framework, participants were trained in techniques for manipulating public opinion,
political agitation and group mobilisation.

"Hackathon" participants received training materials containing anti-PAS and anti-
Sandu narratives, intended to be disseminated in the national information space to
amplify public discontent and increase the visibility of pro-Russian parties.

[37]https://www.zdg.md/investigati/ancheta/video-armata-digitala-a-kremlinului-investigatie-sub-
coverage-is-paid-let-me-tell-you-it-is-paid-directly-from-moscow/

[38]https://www.bbc.com/news/articles/c4g5klOn5d2o0

[39] https://nordnews.md/investigatii/cinci-luni-sub-acoperire-reteaua-moscovei-actiuni-conspirative-bani- PAG.2 1
propaganda-si-manipulare-electorala/


http://www.zdg.md/investigatii/ancheta/video-armata-digitala-a-kremlinului-investigatie-sub-
http://www.bbc.com/news/articles/c4g5kl0n5d2o

Another program of "Evrazia", entitled "Info-Lider", aims to promote an anti-PAS and
anti-Sandu political-informational agenda in the Republic of Moldova. According to one of
the coordinators, the participants created and distributed disinformation videos on
Facebook and TikTok, being remunerated through the PSB Russian bank, with amounts
of up to 5,000 lei per month.

Diana Cearscaia, appointed in charge of developing the ,Moldova Mare’PP image
was also involved in the "Info-Lider" project.

Alina Juc organised manipulative survey operations under the aegis of the
organisation "Pentru Alegeri Cinstite/ For Fair Elections", declaring that the results of the
polls were to be used to contest the 2025 parliamentary elections (in the event of
unfavourable results for parties directly or indirectly supported by "Evrazia"), thus
attempting to provide a pseudo-factual basis for messages regarding the illegitimacy of
the future Parliament.

Moreover, Alina Juc, as coordinator of the networks of agitators on the territory of the
Republic of Moldova, brought her team to the headquarters of "Moldova Mare" PP to sign

volunteer contracts with the political party.
Adjunctul Sefului Administratie
Prezidentiale FR
® :
Serghei

llan Kirienko

Sor
Mult

politicienijurnalisti Coordoneazi Coordoneazd
~ax”

Ecosistemele pentru
tineret controlate de
catre Kremliin

aliniati Kremlinului

Parte din
Fac parte din
¥ - ONG-ul Evrazia” /
(AHO «Espasux»)
v
Coordonatorii cunoscuti A
Programul
Anna Denisenko - _Hackathon-ul
organizatoarea Hackathon-ului Tehno!ogulor
Serghei Belakonev, Dmitri Electorale”
Baranovski, Adam P, Marina
Experti in cadrul programului
Alexei Veruntov, Mihai
Gamandi Egorov, Piotr Info Lider l—
Koroliov, Dmitri Novicov, Igor
Bezpalov

Conclusions 2.3.1.
Investigations confirm that, in addition to standard posts, the targeted accounts

were used to promote content produced by other Information Manipulation Sets (IMS
Storm-1679[4%) associated with the RF. They included fake graffiti-type materials, fake
front-page news, and messages derived from cyberattacks, such as the compromise of
the email server of the RM Parliament.

[40] https://www.sgdsn.gouv.fr/publications/guerre-en-ukraine-trois-annees-doperations-
Russian-informational

PAG. 22


http://www.sgdsn.gouv.fr/publications/guerre-en-ukraine-trois-annees-doperations-

According to her own statements, Alina Juc started to work at the NGO "Evrazia"
following a meeting with an FSB employee. Originally from Ribnita, she organised and
coordinated manipulative polling activities through the group ,Pentru Alegeri
Cinstite”/"For Fair Elections". The results of the polls were taken over and distributed
primarily by Telegram channels affiliated with the publication Komsomolskaia Pravda
Moldova. Current data indicates that Juc had recruited and trained at least 34 citizens.

Analysis reveals a pattern of creation and distribution of Al-generated images and
videos disseminated within a short period of time. The content is accompanied by
identical sets of hashtags provided by the operation coordinators. The dominant themes
include anti-PAS, anti-EU, anti-LGBT narratives, as well as conspiracy messages
regarding the involvement of the President of the Republic of Moldova in alleged illegal
activities.

It was found that cooperative relations were established between "Moldova Mare"
Political Party (led by Victoria Furtuna) and Alina Juc, which facilitated the recruitment of
people under "Evrazia" training programs and the signing of volunteer contracts at the
party headquarters. According to her statements, the "Alternativa" Electoral Bloc and
the "Patriotic" Electoral Bloc also showed interest in the results of the manipulative
surveys conducted under her coordination.

2.3.2. Leiroz case - the false presidential decree

In early July 2025, the pro-Kremlin influence ecosystem was activated to discredit
the presidential institution of the Republic of Moldova through a coordinated
disinformation operation, which involved the dissemination of a fake presidential decree.
The message was launched by Lucas Leiroz, an alleged Brazilian journalist affiliated with
the extremist movement Nova Resisténcia, known for its direct links to Aleksandr
Dughin’s ideological network and Sputnik Brasil, according to a report by the US State
Department’s Global Engagement Centerl41],

False information was originally 7 ieserez & o
published on the |\ etciorucs

vtforeignpolicy[.Jcom [42] site, presented |BREAKING news form Moldova:

as an international source of geopolitical Moldova's president Maia Sandu just signed a secret decree giving
analysis, bUt, in fact, used to p|ant security forces immunity to kill citizens — all under the guise of
narratives favourable to the Kremlin,| M@ @nngorder Alicensetokil?

The article contained doctored images |must-read report.

and a fake decree written in Romanian,
which claimed that Moldovan
authorities would allow the use of force
against citizens. This content was not
intended to inform the international
public, but to be taken over and
redistributed by local actors in the
Republic of Moldova, as part of an
information laundering operation, to
accredit the idea that "the information is
confirmed by impartial international
experts."

[41] https://2021-2025.state.gov/wp-content/uploads/2023/10/Nova-Resiste % CC%82ncia-in-
Brazil_Oct_25_23 508.pdf PAG. 23
[42] Archived article regarding the presidential decree -https:/archive.ph/vMUUI



https://archive.ph/vMUUl

After publishing the article, Leiroz promoted the material on the X platform, followed
by other actors from pro-Russian networks, such as the SMO_VZ account, which
specialises in distributing propaganda content.

The efforts invested in the dissemination of the case shows the importance of
popularising this disinformation for anti-democratic and pro-Russian malign actors: 35 X
(Twitter) accounts were involved with a total of 4.4 million followers, which generated 131
posts and 649,000 interactions in the online space.

This operation is part of a broader strategy to delegitimise the pro-European
authorities in the Republic of Moldova by planting fabricated information and distributing it
through coordinated, apparently independent networks, to generate distrust, polarisation
and confusion among citizens.

The intention of this tactic is neither to inform the international public nor to
convince the citizens of the Republic of Moldova through direct exposure. The real goal is
the artificial accreditation of false information, by placing it in apparently independent
external sources, so that it is subsequently taken over by local actors and presented as
validated “from the outside”. Through this manoeuvre, disinformation gains a layer of
legitimacy - it becomes harder to counter and easier to believe by the domestic public,
which is exposed to an already circulated “international news”. In fact, the entire
construction is meant to simulate consensus and urgency, triggering emotional reactions
and eroding trust in national institutions and especially in the President of the Republic of
Moldova.

Conclusions 2.3.2.

The operation followed the classic pattern of information laundering: a false
narrative was launched on a website presented as an international source of geopolitical
analysis, but indirectly controlled by the pro-Kremlin ecosystem, and subsequently
amplified on social platforms through coordinated accounts.

By using pseudo-journalists and fabricated materials (fake images, fake decree), an
attempt was made to create visual evidence that would be difficult to contest and to
erode the credibility of the presidential institution.

Such cases are, however, characterised by a high level of unprofessionalism and
are based on people's lack of habit to check information from credible sources. The
messages are often highly exaggerated, which makes them unable to penetrate among
citizens with a developed critical thinking. This confirms the need to strengthen media
education efforts and cooperation between the state, the media and civil society in order
to reduce the impact of such manipulation attempts.

2.3.3. Coordinated campaigns through inauthentic accounts on
Tik Tok, Facebook and X (Twitter)

The RF recurrently uses coordinated campaigns through inauthentic accounts on
TikTok, Facebook and X to influence public opinion in the Republic of Moldova, especially
during electoral periods or tense geopolitical contexts. These operations, supported by
pro-Kremlin networks and amplified by affiliated local actors, aim to discredit pro-
European leaders, weaken trust in democratic institutions and promote anti-Western
narratives.

PAG. 2 4



The main goal is to create the impression that dissatisfaction with the country's pro-
European direction is much more widespread than it actually is. Through repeated
exposure to such messages, the average user comes to perceive them as widespread
opinions, without questioning the authenticity of the source - especially when they are
disseminated by fake accounts, trolls or bots.

The objective: The specific objective of engaging botnets and troll farms in
disinformation campaigns resides in the artificial maximisation of the visibility and
credibility of false or distorted messages, so that they are perceived as widely shared and
socially validated.

Description: Between June and September 2025, 1,347 inauthentic accounts were
identified on TikTok. Following a technical analysis, it was determined that the number of
followers reached 1,979,805, which generated 42,283,530 interactions during the
analysed period.

Another investigation conducted between August and September into 27 cases of
information manipulation on the X platform identified that 155 accounts consistently
involved in coordinated actions generated 3,435 shares, which in turn generated
6,273,193 interactions. Given that these materials were also disseminated through other
social networks and websites that are part of the Russian Federation’s disinformation
networks or by opportunistic actors with insufficient critical thinking, it can be concluded
that the campaign’s footprint was much greater than could be measured.

This strategy aims to create the
impression of a popular or international [F s
consensus around ideas promoted by the
Kremlin (e.g. distrust of authorities, opposition
to the EU/NATO, glorification of
"Russian world"), influencing public opinion /ﬁ i
and electoral behaviour.

Networks of bots and trolls act through
volume and synchronisation: they rapidly| ..
disseminate the same message on various ﬂ“”
platforms, saturate the information space with
target narratives and suppress critical voices, ,"f\, )
which causes the erosion of trust in authentic ,
sources of information and creates a parallel h! S
reality favourable to Russian geopolitical| __
interests. In just one month, in June-July 2025, ;ﬁ —
226 inauthentic accounts involved in

. . . . R
campaigns to amplify disinformation on the jizmnte e s‘ SR
Facebook and TikTok platforms with alarmist messages and hashtags were identified
and documented. The 2 campaigns used the same tactics, such as: creating a network of
inauthentic accounts, using almost identical text fragments, creating photo/video material
with the help of artificial intelligence, using already existing narratives and abusing issues
that have a polarising nature in society. The influence and information manipulation
campaigns, supported by networks of bots and troll farms, frequently use dog whistle
techniques to increase the virality of messages.

PAG.25



This strategy involves the use of a coded language, recognisable only to certain
target or demographic groups (e.g. pro-Russians, conservative religious groups, the
population of a certain geographical area, etc.), so that social platforms recommend them
with priority to those users. In turn, they recognise the message as “theirs”, feel validated
and disseminate it further. In this way, disinformation narratives can quickly circulate in
seemingly closed communities, gaining credibility and faked grassroots support, without
immediately triggering the platforms’ automatic moderation measures.

Several disinformation campaigns on social media platforms such as TikTok and
Facebook promote pro-Kremlin and anti-establishment messages using networks of
inauthentic accounts. These accounts are designed to create the impression of massive
and genuine popular support, including using common hashtags such as
#GlasulPoporului/ VoiceofthePeople (or its Russian equivalent, #[ onocHapopga), to unite
narratives into a seemingly collective identity.

Another campaign accuses the government of military involvement in Ukraine,
under the pretext of bilateral cooperation, and instils the idea that the Republic of Moldova
is being pushed into a foreign war to serve the interests of Brussels. Messages such as
“‘Nu vrem sa murim”/ We don’t want to die and “Opriti dictatura”/Stop the dictatorship are
amplified by hashtags such as #NuVremSaMurim/ WeDon'tWantToDie
#PASneTradeaza/PASbetraysUs #HetBonne/NoWar #\VremSaTraim/WelWantToLive.

A third campaign cultivates
economic panic, promoting the idea of
a food crisis caused by the
government’s pro-European
orientation and the loss of economic
ties with the RF. It is suggested that
the RM was more economically
stable when it benefited from Russian
gas and geopolitical balance.
Hashtags include #Criza/Crisis,
#SolutiiEconomice/Economic
Solutions,#IntegrareEuropeana/Europe
an Integration,

#EBpOVIHTerpa LI,VIFI/EUfO/nfegfaf/OI?. Exemple de conturi cu imaginii create prin Al
Technical analysis of the accounts
involved shows that they are mostly

fake, with fabricated profile data, profile images which were Al-generated or taken from
stock-photo platforms. Accounts are often connected to each other within “friends”
networks and maintain their visual identity across multiple platforms, suggesting a high
level of coordination. Similar ID formats (e.g. alena.vvv.2025, elena.441368) indicate
automation or batch generation. These tactics aim to artificially multiply messages and
create the impression of a broad social consensus against the current government.

~T A
Liuda Milashka

O90F: 490

L~
Bapsapa Monposckan
s 07824092

Detoct Al-generated images at scale

M ponnd

PAG. 26



Conclusions 2.3.3.

Platform algorithms are constantly being avoided by malicious sources, who
continuously explore possible vulnerabilities to develop their information manipulation
sets, with the aim of affecting the authenticity of public debates in society. Platforms
must understand that the efforts required from the state in supporting information spaces
are essential to maintain public debates in an authentic format and to prevent their
transformation into vectors of foreign, manipulatively directed interests, leading to the
destabilisation of the national consensus.

rie inautentice ce au participat in 2 s3u 3 campanii

The inauthentic accounts (Facebook and TikTok) were examined and graphically mapped, their
affiliation with each of the 2 mentioned campaigns being established.

2.4. Masked electoral profiling tactics used by the RF in the
Republic of Moldova before the parliamentary elections

Masked electoral profiling is a practice of malign and unauthorised 3l influence
whereby a foreign actor collects, under a deceptive pretext (for example, opinion polls),
psychological, demographic and behavioural data about voters. The goal is to identify individual
vulnerabilities - fears, frustrations, grievances - that can then be exploited through personalised
disinformation messages. Instead of conveying a general message, campaigns construct micro-
narratives specific to each social or psychological segment, thus increasing the effectiveness of
manipulation. In the 2016 US presidential election, it is estimated that up to 126 million Americans
were exposed to content generated by entities linked to the RF, and subsequent research suggests
that between 6 and 10 million votes may have been influenced. This technique allows the influencer
to act invisibly, but with surgical precision, to fragment society and hijack the election results.

[43] According to Art. 4 of the Regulation on the organisation and conduct of opinion polls and exit polls during the
electoral period (HCEC No. 1138 of July 28, 2023), any poll must "be authorised by the Central Electoral
Commission and may be conducted by electoral competitors, legal entities from the Republic of Moldova, as well
as citizens of the Republic of Moldova."

PAG. 27



With over 1.4 million active Facebook and Instagram accounts 4 among those over
18 years old, in a country with approximately 2.7 million voters within its borders and a
difference of up to 3.02 million residing in the diaspora or in the Transnistrian region, the
probability that a statistical majority of the active online electorate is exposed to masked
electoral profiling is extremely high. This invisible form of manipulation, carried out by
actors affiliated to the RF interests, seriously jeopardises the integrity of the democratic
process, undermines public trust in elections and artificially favours the rise of pro-
Russian politicians. Masked electoral profiling is not just a technological problem, it is a
direct attack on state sovereignty.

World Sociology

Treci sondajul!

T

XKupéLwwb Y Chestionar pentru
B Monpgose? __ N locuitorii
T Republicii Moldova

Treci sondajul!

ITposiym coumonornueckust onpoc
™ jutst skuresest Mosjiosst
a Marketing PRO & 3 lad SIS e
2

Tralasti in Moldovz

Chestionar pentru locuitorii Republicii
Moldova

& Afla mai multe

In the context of the parliamentary elections scheduled for September 28, CCSCD
documented sophisticated methods of information influence used by RF-affiliated actors.
They include the simulation of opinion polls with the real purpose of collecting data for
voter profiling and subsequent personalisation of disinformation messages. These
practices have the goal of manipulating voting intentions in favour of pro-Russian parties
or discouraging electoral participation.

During June-July 2025, several Facebook and Instagram pages connected - as we
will show further - with entities in the Republic of Moldova, conducted non-transparent
socio-political surveys targeting citizens in the Republic of Moldova. The accounts
through which the survey was conducted claimed to be tourism pages from the Republic
of Moldova or beauty service pages from Ukraine (e.g. the pages Moldovan
questionnairel*l, RTYU XCVBH¢l, Camryn, The Social Circle, World Sociology, TYUI
CVBN, Marketing Pro, Atlasintel). Some of the pages used in the operation identified by
CCSCD display certain attributes of FIMI tools in the virtual space: non-existent or very
recent history, lack of real interactions (minimum organic engagement), sudden changes
in topic (e.g. from tourism to political surveys), activity limited exclusively to targeted
advertising, the pages are often administered from external or hidden locations.

2> Afla mai multe

Afld mai multe

[44] https://datareportal.com/reports/digital-2025-
moldova#:™:text=A%20total%200f%203.86%20million,percent%200f%20the %20total%20population.

45]https://archive.ph/7UOHI PAG.28
[46] https://archive.ph/Q4Fho



Scheme of conducting undercover surveys

OG04 ECTEENNOLO

Prestare servicii pentru

Organizatorul sondajului

- Y et
redirectionare spre o NGOy U CEIU

s Danl x Link Sonday hostat de citre ~
Cont inauntentic de Reclama X Prostare Rosbing peatry

Sy do survey- — 1P 94.26.228.25
Facebook sondaj ‘” ? -
Moldovan = studiof jcom l/’

Questionnaire™

......

redirectionare spre o TRSEIIRSSIONE:
»| Reclamd Link Sonda) ST hostat de citre

Cont tentic de : - i3
o F":“" e sondaj world-surier{ Jeom
RTYU XCVB"

Schema desfasurarii sondajelor sub acoperire

Objective: Collection of data regarding citizenship, the district in which the
citizen lives, the territorial group, gender, age, degree of satisfaction with the situation in
the Republic of Moldova, the population's opinion on the direction in which things are
going in the country, the degree of interest in politics, the degree of satisfaction with the
activity of the current president, the degree of trust in the current president, the intention
to participate in the elections in the Republic of Moldova, which party they would vote for
if the elections were this week, the level of education and the material situation.

Description: "Moldovan questionnaire" page was created on 08.06.2025 and on
June 10-12 it launched 11 sponsored advertisements, according to the technical evidence
of the case. After accessing, the user is redirected to "do.survey-studio[.]Jcom", a portal
registered in the RF that shows attributes of a FIMI tool (in 19 years of operation, changes
have been made to the site from 22 unique IPs - which indicated an attempt to hide the
identity of the real owner or to disguise the true intentions of the site).

Technical analysis of this site shows that it is hosted on the IP address
"94.26.228.25" (located in St. Petersburg by "SELECTEL", a commercial entity from the
RF). The hosting was done at the request of the company OOO "Cuctembl nHopmavmm
n ceasn".

Among the customers of OOO "Cuctembl uHdbopmaLmm n ceasnlol" services was
also listed VCIOM ("All-Russian Centre for the Study of Public Opinion" - BUMOM), which
is a sociological institution owned by the Russian state. Other partners of OOO "Cuctemsl
nHcopmaumu n ceasn” include other private companies cooperating with state institutions
of the Russian Federation.

[47] https://datareportal.com/reports/digital-2025-
moldova#:~:text=A%20total%200f%203.86%20million,percent%200f%20the %20total%20population.

[48]https://archive.ph/7UOHI

[49] https://archive.ph/Q4Fho PAG. 29
[50] Customers of OOO "Systems of information and communication" -https://archive.ph/SooaE



https://archive.ph/SooaE

VCIOM, in turn, cooperates with "United Russia" m

Russian ruling party and media entities associated

with the Russian government 571,
"RTYU XCVB" page was created on Buni zivua! 3apascrayitre!

01.03.25 and on 25.06.2025 and launched 5 : .

. . Centrul de analizd a cercetanlor
sponsored advertisements. After accessing, the sociologice din Romania
user is redirected to “world- survey[.Jcom”. Another  realizeazd un sondaj anonim in

. . . . randul moldovenilor privind
attempt to create the impression of an international opinia lor despre situatia
survey not affiliated with the RF. However, _actuald din lume i din tard.
technical analysis of this site demonstrates that the ’fﬁ':t"\fﬂ: ;,‘lu (10'::)&(:. ,;‘\'r‘)o',;';"
site is hosted on the IP address “79.143.24.234” by L ;l‘mginn urmdatoare veti putea
“SELECTEL” Company (as |n “Moldovan Jli‘gl" limba aondn,ulx;- care va

. . . . este convenabild,
questionnaire”), with its headquarters and
infrastructure located in the RF, known for Uentp anannsa
o o o o g COUMONOrMvNecHKnXx
providing hosting services to commercial and

MccnepnonaMmnila PymMmuniniim
institutional entities in RF. NPOBOANUT ONPOC MUTENeR
Monnonw 00 X MHOHMM O
Texyulon (HTV‘HUCM B Mrpe
Additional note: at the same time SELECTEL crpane. Onpoc me saimer y nac

hosts other sites with identical web architecture, et ianinpnis \:i'f:::',”.
adapted for audiences in other regions (e.g.

armenianaopinion.com for Armenia), ST

which suggests a coordinated regional campaign of synchronlsed surveys. The technlcal
infrastructure reveals the use of a common server for several such sites, indicating the
existence of a single administrator or a centralised network.

Conclusions 2.4,

Manipulation of survey results: Poll results will most likely be invoked in the
event of failure to achieve the expected objectives, as evidence to declare the elections
fraudulent and to undermine citizens' confidence in democratic processes in the
Republic of Moldova, even though these polls were conducted by entities authorised by
the authorities.

Direct risk for the 2025 elections: The campaign threatens the integrity of the
democratic process through external influence, controlled mobilisation, and the
hijacking of electoral narratives in favour of Russian interests.

Masked hybrid influence operation: The so-called polls represent a hybrid
influence campaign orchestrated by the RF, camouflaged as sociological research. The
real goal is to collect political and psychographic data, especially from young people, to
influence electoral behaviour and undermine support for pro-European leaders.

Deliberate concealment of origin: Fake pages from social networks - which
offer apparently neutral content (e.g. tourism), or surveys apparently conducted by
entities from Romania - are disinformation tools used to conceal the involvement of
the RF. The digital infrastructure (including hosting on servers such as Selectel)
indicates a possible direct link to institutions such as VCIOM or the “United Russia”
party.

[51] VCIOM partners ("Bcepoccuiickuii LEHTP yyaHus obeHninHoro mexs" - BLIMOM) -
https://archive.ph/9sZPo

PAG. 30


https://archive.ph/9sZPo

Sophisticated targeting and electoral manipulation: The data collected allows
population segmentation on demographic, geographic and behavioral criteria, which
facilitates personalised influence campaigns. These tactics can be used to demobilise
pro-European youth; promote pro-Russian or pseudo-European candidates; Algorithmic
manipulation of information on dig_;ital platforms.

2.5. Domestic information manipulation and interference

2.5.1. The analysis of Moldanalytics’ online editorial team and of
its network of social media pages

Objective: The main aim of this type of TTP is to weaken public trust in democratic
institutions and civil society in the Republic of Moldova. By creating and maintaining
apparently "analytical" and independent platforms, such as Moldanalytics, the purpose is
to build an informational alternative that appears legitimate, but which promotes hostile
and manipulative narratives.

A primary goal is to discredit civil society organisations, especially those active in the
Transnistrian area, such as Promo-LEX and Zona de Securitate/ Security Zone. They are
presented as biased actors or governance instruments, which directly undermines their
role in monitoring and defending human rights.

Another goal is to amplify propaganda in a coordinated manner, through a network of
channels on Facebook, Telegram, OK.ru and VK.com, managed by the same actors. The
multiplication of content on different platforms creates the impression that messages are
validated by multiple independent sources, although they come from the same core.

These channels are also designed to convey the idea of a “collective voice” against
the government, through the alleged involvement of “former members” of the targeted
NGOs. This technique induces the perception that the respective organisations have lost
their credibility even within themselves, which further erodes public trust in them.
Ultimately, the objective is to polarise public opinion and fuel a sense of distrust in the
state and its Western partners. Through constant attacks and the dissemination of
manipulative narratives, the public is pushed to perceive the Republic of Moldova as a
weak, dependent and democratically illegitimate state, more receptive to messages and
solutions promoted by Russia. A recent example is the so-called Moldanalytics|.]info
platform, registered in June 2022 and presented as a space for analysing events in the
Republic of Moldova.

In fact, the website and its associated networks on Facebook, Telegram, OK.ru and
VK.com publish content hostile to civil society institutions and organisations, with a focus
on the Transnistrian region. Pages have also been created claiming to be run by “former
members” of the targeted NGOs. They almost exclusively reproduce material from the
same propaganda sources, with the intention of undermining the credibility of these
organisations.

PAG. 31



The published content
specifically aims to discredit \
NGOs active in the 2/ ‘

Transnistrian area, primarily ;" R sy s A
Promo-LEX and the Security / o
Zone. Thus, the | b4
O /

Moldanalytics network ' P
consolidates a coordinated i ok ok ‘r,-.,.a

. ] . ¥ % mﬁ‘?xiu AMATICTHXE OT Moldanalytics
denigration campaign , _ M o S ,
against civil society, : \. N\ ¥
contributing to the N 7 \
polarisation of public opinion | | Comact

and undermining trust in
independent organisations.

Conclusions 2.5.1.
Moldanalytics and its associated networks (Facebook, Telegram, OK.ru, VK.ru)
constitute a coordinated media infrastructure of disinformation, which combines false
branding as an "independent analytical entity", multiple distribution networks to imitate
information pluralism, and direct attacks on NGOs and institutions.
Through this mechanism, a campaign to denigrate civil society is being consolidated
and distrust in democratic processes in the Republic of Moldova is being fueled.

2.5.2. Social media channels that mimic “the voice of the people.”
Subversive activity of the Gagauznews network

Objective: The objective of this technique is to undermine trust in the
institutions of the Republic of Moldova and its European path through an internal network
of channels and websites that falsely present themselves as the “voice of the citizens”. By
disseminating fakes, deepfakes and denigrating articles, the network exploits sensitive
topics such as dragging the country into war, the persecution of Gagauzia and the
destruction of traditional values. The goal is to create the illusion of society’s genuine
support for pro-Russian narratives, fuelling fear, division and opposition to European
integration.

Description: Gagauznews network analysis was generated due to the
aggressive dissemination, via the Telegram channel, of fakes and deepfakes. An example
is the case of false statements attributed to the CEC President.

PAG. 32



On May 27, 2025, the Gagauznews
channel published a © Gagauznews
deepfake [21 promoting

the idea that foreign funding of a party by
France is not considered interference. The
message was distorted as an external
interference by France, in the context of
the Republic of Moldova's nearing EU
integration.

On July 30, 2025, this information
was taken up internationally by the
website see.news!®3, and later the Pravda )
network 541 amplified the subject, mentioning | nsesaesuonsos nea npmsencu

NCHXMATPAIC NOBLIC YTEVIHM NOATBLRINNM

as primary sources en.topwar.ru avanvos
and de.topwar.ru websites. In parallel,
on the X platform, the news initially appeared on the LordBebo account 3%, being
redistributed by about 1600 accounts, most of which were most likely inauthentic. The
reposts were coordinated, occurring at average intervals of 45 seconds, but did not
generate significant interactions.

REAL TEXT
- Why was the integrity certificate waived?

- The law has been amended, and ANI/National Integrity Authority no longer issues
these certificates, but we are guided by that list of restrictions. In other words, if the
person has drawn up an act ascertaining certain prohibitions or has admitted, for
example, certain violations that are incompatible with the public office and the act that
was ascertained by ANI becomes irrevocable or is contested in court and after the final
and irrevocable court decision, the act remains in force.

That is when the person

is included in that register of
prohibitions. We also had a
situation at the Central
Electoral Commission when
these disputes lasted for
years. So, ANI started a
procedure through which it
was found that the person
admitted a conflict of
ATI SA ¢ interest or did not comply
oy with the law regarding...

Urmdre
UMBRA ! -
P M @ ne .

Cabinetud dn unird cu Vitalie Chlughreansy, oditie din 72 05 2029

e )

[52] https://t.me/gagauznewsmd/74030

[53]https://archive.ph/CnIWD

[54]https://archive.ph/WRjOO / https://archive.ph/RhlaH/ https://archive.ph/NQC4g /https://archive.ph/6Vgk6
[55]https://archive.ph/wip/2L3Xo

[56] https://www.youtube.com/watch?v=BbliVIsvpXI

PAG. 33


https://archive.ph/wip/2L3Xo
http://www.youtube.com/watch?v=BbIiVIsvpXI

FALSE TEXTI®7

- | will explain. There is a big difference between the European Union and other states.
Moldova is already one step away from becoming a member of the European Union.
That is why, the intervention of a country like France in our elections is not considered

foreign interference. Even
when it comes to direct
financing of political
forces, we do not consider it
a form of electoral
corruption. It is normal for
neighbours to take care of
each other and support the
development of
democracy.

ANDIDEZE PENALII?

Calanetd din umbr§ cu Vitalie Colugireany, oditia din 22 05 2025

7 = G

The Telegram channel Gagauznews is associated with the website Gagauznews.com 58],
both of which promote information manipulation activities. The website publishes articles
of a derogatory nature, such as the one of September 6 that presented the President of
the Republic of Moldova as having mental disorders.[®® Such materials were also used in
2024 by malicious networks, around the presidential elections. The existence of the
website provides an appearance of legitimacy to the network of affiliated channels, active
on platforms such as Facebook, TikTok, Instagram, YouTube, VK and Telegram.

The content published by Gagauznews focuses on three major narratives:

1. "Moldova"is being drawn into war" - accuses the authorities in Chisinau of involving the country in
the conflict in Ukraine and violating neutrality, using statements taken out of context.
2."The Persecution of Gagauzia"- presents the central authorities as oppressive and

hostile, fuelling the idea of victimisation and calling for the intervention of Russia
and Turkey.

3."The European Union is destroying traditional values"- claims that European integration would
impose LGBT education and other policies contrary to local culture and religion,
promoting conspiratorial rhetoric.

The Gagauznews website is managed by the A.O. ,Centrul Comunitar Anticriz&”/Anti-Crisis
Community Centre, previously controlled by Victor Petrov 69 a Gagauz politician close to llan Shor and
Evghenia Gutul. The NGO also owns the website nash[.]Jmd. Currently, the association is managed by Ivan
Uzunl®'l, founder and administrator of several legal entities. The former leader, Victor Petrov, has been on
the European Union sanctions list since 22.02.2024 for actions of destabilisation and dissemination of false
information (621,

[57] https://archive.ph/GQ61q

[58]https://gagauznews][.Jcom/

[59] https://gagauznews.com/121936/prezident-moldovy-pod-pritselom-psihiatrii-novye-utechki- podtverdili-
diagnoz.html

[60] https://moldova.mom-gmr.org/ro/owners/companies/company/ao-centrul-comunitar-anticriza- 98142/

[61] https://openmoney.md/persons/c267d0eff92074dab0823d3708c96f0f6cf33f0a859b5405b466dba 1ccf8d7a3
[62] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=0J:L_202400739

PAG. 34



Most likely, the change of administrator to lvan Uzun was decided to avoid jeopardising
the NGO's activity after the sanctions were imposed. Another relevant association is with
citizen Dan Dudca (Oan [Oyanka), the main author of the eurasianews[.Jmd website. He
writes articles in Russian, and many of his posts published on the A nto6nto BankaHbi 63
Facebook page are taken from Gagauznews, while some of them are republished without
mentioning him as the author. There is a high probability that Dan Dudca is the editor for
both eurasianews[.Jmd and the Gagauznews network, especially since the
eurasianews[.Jmd website republishes content from Gagauznews|[.Jcom.

Al . — Ganainney EURASIA[YATE: e
eurASIA ATk & S © Gagauznews ==
e G o ' 33n23 me CNOF «CMECTRS MapOD Monaoes

3

4

Bogpes Lnimmnce EC mt vt worgdoam, s0towy

MPOPOCCIACIN NPAVATIM T3 3IM
LOPANE APOLBPONMACINK CLAIK

70 U

e

] B

il

PR Imimat (T B 1200 W
@ B jeapire Soomyons Cotene,
YR FI0eat opne Ol TR

[ ===} Swn owe §l covocmen | st Jf amn )
PROpoCCmicanl DNt IR AW 000N
PROMPONACIRT (XA

| o

=] | | =
In addition, eurasianews[.]md publishes news taken from npm[.]Jmd, the website of

the Public Council of Moldova, and from istgeo[.]Jmd, the page of the Moldavian Historic-
Geographical Society. Both organisations promote pro-Russian interests, especially the
Public Council of Moldova, which claims to represent the entire society by bringing
together 28 organisations with pro-Russian values. Dan Dudca also writes for other
platforms such as bloknot-moldoval.]Jru, md.kp[.]media, dnestr[.]Jtv, and almanah[.]md. He
has three Facebook accounts: A nio6nto bankaHbl/ love the Balkans (where he publishes
articles that are subsequently redistributed), a personal Dan Dudca account used to
promote materials, and a third account also under the name Dan Dudca, used for
redistributions.

Gagauznews activity was also monitored by the authorities. On February 26, 2022,
the Intelligence and Security Service blocked the website gagauznews.md for inciting
hatred and justifying Russian aggression against Ukraine. However, activity continued
under the domain gagauznews.com. The Telegram channel became the main distribution
vector, publishing an average of 92 posts per day and having approximately 13,000
subscribers.

Analysis of the distribution network shows that Gagauznews massively takes over
and redistributes content from Russian sources, such as Sputnik Moldova and bloknot-
moldova, but also from pro-Russian sources such as Gagauzia24, Channel 5, Viktor
Petrov, Pravda Gagauzii, Mongasckuu lNuctoH/Moldavskiy Piston and MonpaBsckas
nonutuka/ Moldavskaya Politika.

[63] https://www.facebook.com/people/%D0%AF-%D0%BB%D1%8E%D0%B1%D0%BB%D1%8E-
%D0%91%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D1%8B/100095141974223/

PAG. 35


http://www.facebook.com/people/%D0%AF-%D0%BB%D1%8E%D0%B1%D0%BB%D1%8E-

In turn, the channel is heavily redistributed by networks affiliated with the "Shor"
group and by the propaganda structures of the Russian Federation. On average, a post
reaches 800-1000 subscribers, with 35-40% of views being recorded in the first hour, with
a gradual decrease in the following hours.

Over time, according to the data of 12.08.2025, Gagauznews massively republished
content from Telegram channels such as @Sputnik Moldova (1315 times), @Gagauzia24
| Panbwe Bcex B Naray3un! (1116 times), @AnekcaHap CyxononbCckum - ouumarnbHbIn
Tenerpam kaHan (1003 times), @BwukTop NeTpoB — cTpaHuua HapogHon noanepxku (897
times) and @KaHan5 (843 times). At the same time, channels such as @[llpaBaa
raray3um (5809 times), @Mongasckunin nuctoH (1164 times), @bnokHot Mongosa (839
times), @Monpgasckas nonutuka (521 times) and @3Bpa3uickana Mongosa (507 times)
re-shared the most frequent content from @gagauznews.

Conclusions 2.5.2.

Gagauznews represents a pro-Russian and anti-European hub of information
manipulation, which constantly produces and distributes fakes, deepfakes and
denigrating articles, centered on sensitive narratives such as the involvement of the
Republic of Moldova in the war in Ukraine, the persecution of Gagauzia and the
destruction of traditional values by the European Union. The distribution is based on an
extensive and coordinated infrastructure, with the main vector being the Telegram
channel @gagauznews, amplified by networks of inauthentic websites, channels and
accounts on the X platform, as well as external media sources. This mechanism aims to
exploit social fears and divisions to undermine trust in state institutions and in the
European path of the Republic of Moldova.

2.6. Phishing attacks through communication messages

2.6.1. Phishing attack via Signal, the case of the grupul-
verificare[.] site

Objective: The main aim of this operation is to compromise the security of official
communications and gain access to sensitive information within state institutions. By
hijacking WhatsApp sessions, attackers can access internal conversations, contact lists
and other confidential data that can be later exploited.

A second obijective is to impersonate victims and spread fraudulent content. By using
compromised accounts, actors can send false messages to other employees or the
public, damaging the credibility of the targeted institutions and facilitating disinformation
campaigns.

Finally, such actions aim to generate destabilisation and loss of trust in the
communication tools used by the authorities. By exploiting vulnerabilities and
disseminating seemingly legitimate messages, adversaries attempt to undermine
institutional resilience and create a climate of informational insecurity.

Description: On August 20, several employees of state institutions received a
message via the Signal app inviting them to join a working group for information sharing.
The message appeared authentic because it was created by impersonating another
employee, most likely by cloning his device.

PAG. 36



The message contained the link grupul-verificare[.]site, which redirected users to a
page that mimicked the official WhatsApp interface and displayed a so-called login code.
Analysis showed that this was a phishing and session hijacking attempt.

Ananis Ta indopmauin

The victim was asked to access the WhatsApp app menu on the device and enter
the code provided. In truth, this action authorised the attacker's terminal as a valid device,
giving them full access to the user's messages, contacts, and sessions, with the ability to
use the compromised account to send fraudulent messages or collect sensitive
information.

Investigations into the domain grupul-verificare[.]Jsite showed that it is part of a
network of sites recently created between July 23-August 19, 2025. On the same IP
address (79.137.198.153) the following domains were identified: mychildren404[.]Jonline,
group-verification[.Jonline, testyar.dorsa.of[.]to and myduaccount-quickpaymentae[.]sbs,
all with a suspicious profile and associated with similar activities.

Moreover, the domain grupul-verificare[.]site is of additional interest because it
applies the same impersonation technique, but most likely targets Ukraine, by redirecting
to a group called "Anani3 Tta iHdopmauia", which claims to be a legitimate WhatsApp
channel.

Conclusions 2.6.1.

Attackers are using newly created websites, with interfaces that mimic legitimate
WhatsApp functionalities, to trick users into providing direct access to their own
sessions. This method allows for complete account takeover, with significant risks of
personal data theft, access to contacts, and the potential use of compromised accounts
to scale the distribution of fraudulent messages.

At the same time, the network of associated domains, created in a short period of
time and linked by the same |IP address, demonstrates the adversaries' intention to
ensure the expansion and replication of the attacks to other targets. In this case,
redirections to Ukraine were also identified, which confirms the cross-border nature of
the operation.

PAG. 37



2.6.2. Phishing attack on the Ministry of Justice

Objective: The objective of this TTP is the theft of authentication data and
compromising access to official accounts of targeted users, especially within state
institutions. By imitating the Zimbra interface and sending messages suggesting
password reset or account suspension, attackers aim to exploit users' trust and induce
them to provide sensitive credentials. In parallel, by redirecting to pre-filed email
addresses, they create a direct communication channel, designed to facilitate the
escalation of the attack, compromising the IT infrastructure and gaining access to internal
information. Basically, the goal is to infiltrate institutional networks and ensure

persistence through fraudulent access to legitimate accounts.
Description: On

August 21, the Ministry of
Justice of the Republic of | -
Moldova reported a
SPAM/Phishing campaign. The
content of the analysed email
suggested users to change their
password before the expiration
date and contained a phishing
link that imitated the Zimbra web
interface in order to collect
authentication data of users.

Analysis of the .eml file allowed the identification of the IP address of the initial sender -
34.106.108.59, associated with Google Cloud Services. It had an open port 3389/RDP,
used as an intermediary to hide the real address of the attacker. The message was
redirected through the email server mail.sysnetglobal.com, using the IP addresses
172.105.33.223 (public email server) and 172.237.32.253 (final relay).

Following investigations into the sysnetglobal.co.in domain, from which the email
was received, a potential compromise of the email address
ashok.mishral@sysnetglobal.co.in was found. Additionally, other related links
involved in this phishing campaign were identified. These links warned users about an
alleged account suspension and, when accessed, opened the Microsoft Mail application
with pre-filled recipient email addresses webmaster@sopphotography.co.keand
webmaster@meetingplacesession.com.

Conclusions 2.6.2.

Malign actors use phishing messages with links to web pages that mimic the
Zimbra interface to collect or compromise authentication data, as well as links that
display false account suspension notifications, which when accessed launch Microsoft
Mail with pre-filled email addresses, facilitating direct contact with attackers.

PAG. 38


mailto:ashok.mishra1@sysnetglobal.co.in.
mailto:webmaster@sopphotography.co.ke
mailto:webmaster@meetingplacesession.com.

2.6.3. Spam attack by impersonating the ECHR

Objective: The objective is the impersonation of a trusted international institution
(ECHR/Council of Europe) to lend legitimacy to a false narrative, designed to undermine
the authorities of the Republic of Moldova and to instil distrust in the process of accession
to the European Union. By using a domain specifically created to visually imitate the
official domain of the Council of Europe (coe.int), the attackers aim to mislead recipients,
create confusion between real and fake sources, and convey a manipulative message
that Moldova is being sanctioned or criticised at the European level. Basically, the goal is
to influence public and political perceptions by exploiting trust in international institutions,
reinforcing the narrative that the current government is illegitimate and isolated externally.

Description: —
On August 20, a suspicious, M_
spam-type email with

manipulative content was
received at the STISC
support address. The
message claimed that the = - i po Dok, scosdo s advs ok swaiotiomt® T
ECHR objected to an illegal ' N

! . . “N
case filed against Eugenia
Gutul and opposition leaders .
and that a mission of experts ———
was expected to assess the
q q Detalii domeniului a adresei email de la care a parvenit mesajul SPAM
situation

from the Republic of Moldova, while their report could influence the country's accession
process to the European Union.

Technical analysis showed that the domain "coeint.com" was recently
purchased and registered, on August 19, 2025, 13:12 (UTC), through the registrar
NameCheap, Inc.. The domain name was intentionally created to imitate a legitimate
domain - coe.int, belonging to the Council of Europe - and thus generate visual
confusion among users.

After registration, the malign actors configured the DNS A records to point to an
official Council of Europe IP address. This technique is intended to increase the credibility
of the campaign and create the impression of a legitimate source.

Conclusions 2.6.3.

The incident highlights an information manipulation attempt, combined with
infrastructural spoofing. The use of a fake domain that visually imitates a legitimate
European institution, together with DNS redirection to an official IP address, intends to
give credibility to a spam message with geopolitical potential.

PAG.39




KIMCONCLUSIONS

Prioritising actions must remain pragmatic: early detection and public attribution
where evidence allows; technical neutralisation of hostile infrastructures, protection of
the integrity of electoral and governance processes by preventing electoral corruption
and through procedural transparency, strategic communication and permanent
investments in the development of the democratic culture of society. Trust-building
measures must be visible, measurable and repeatable - the perception of fairness is not
regained through declarations, but through consistent and verifiable practices.

Ultimately, we are no longer discussing whether the attacks will continue, but how
we manage them. The Republic of Moldova has a functional response architecture, but
the threat is persistent and adaptive. Without intensifying technical, legislative and civic
measures, the cost will not remain strictly electoral; it will become a structural cost,
eroding society's ability to freely choose its direction. The response must be proportional
to the size of the threat: firm, coordinated and oriented towards protecting the legitimacy
and functionality of democratic institutions - as they constitute the essential line of
democracy defence.

The information attack directed against the Republic of Moldova has evolved
from a succession of incidents into a coherent, coordinated and industrialised
ecosystem. The resources allocated, the sophistication of tactics and the ability to
operate across platforms have reached an unprecedented level: it is no longer just
episodic disinformation, but a strategic effort aimed at eroding trust in institutions and in
the very perception of the fairness of democratic processes.

The adversary's tactics, techniques and procedures are mature and adaptable:
fake accounts and identities generated at scale, networks of local pages on Telegram,
bot farms for synchronised amplification, psychological micro-targeting of vulnerable
groups and the fabrication of fake visual materials are the current tools. The operations
are designed to work in a chain - a message initially "planted" on fake or doppelganger
sites is picked up and accelerated by inauthentic accounts, then reintroduced into
traditional media channels, to create the impression of legitimacy.

CCSCD response, structured around six areas of strategic action, reflects the
understanding of the scale of the issue: strengthening the will to defend, collective
resilience, trust in democratic processes, deterring electoral corruption, revealing the
intentions of the adversary and reconsolidating trust in the state. The measures put into
practice - permanent research and analysis, strategic communication guidelines, training
for civil servants, partnership with CSOs, dialogue with the media, cooperation with
external partners and digital platforms - have reduced vulnerabilities and created the
necessary lines of reaction in the face of predictable attacks.

However, there remain systemic gaps that need to be addressed immediately
and fundamentally. The persistence and cost-effectiveness of certain TTPs require
strengthening the capacity for automatic detection and rapid response, expanding
support for independent journalistic investigations and legal mechanisms that allow for
effective sanctions against hostile digital infrastructure. Adjustment of the legislative
framework to European standards on the sanctioning of disinformation entities

PAG. 40



and the information space protection must be accelerated, without sacrificing press
freedom.

In the medium term, the operational forecast remains worrying: threats will remain
active and directed not only at electoral processes, but also at the functioning of
democratic institutions, independent justice and civic space. Visual fakes, fabricated
leaks or discredit campaigns will be strategically timed to produce crises of confidence at
key periods. Offline operations - artificial mobilisation of protests, social provocations or
attempts at institutional corruption - will complement the online effort where the context
allows. The state’s operational planning should reflect this hybridity: integrated digital,
legal and operational responses, coordinated at central and local levels.

The success of any strategy depends on the scope of cooperation: institutions,
civil society, independent media, private sector, should work in sync. Isolated or
contradictory responses favour the adversary. Clear, rapid, and coordinated institutional
communication is essential to counter false narratives and maintain or restore public
trust in democracy, its institutions, and the values that support it.

PAG. 41




List of identified domains

Annex 1. LIST OF "CCD-1”IMS DOMAINS

M |Dameniu e e [pomenns P
1 actualinio].Jmd 194.33.43 32 41 |:-ZIEGE-J plic].Jmd 194.33.42 32
2 actualitati3es][ro 195.178.106.105 22 dosarpublic.md stirsociake] Jmd 194.33.42.32
3 actualtati3es. mo.observatonoradea]. oo [195.178.106.105 =3 Ecoziar].Jmd 194.33.22.32
4 achuaimd. o B4.32.84.32 |24 ecranlive].jro 195.175.106.105
5 actualpiusl o B4.32.84.32 |45 ecranlive.rouinfotv247[.Jro 195.178.106.105
" actualpresslmd 194 3347 32 s |emislune3ss]ire 195.178.106.105
- actuzlpress.maecozia] Jrmd 194 3347 32 i |emisiune3ss.rountotv24 7] o 195.178.106.105
5 - 52 32 84 32 iz |evemimentemadl]ma 104.33.42 32
g ad .:_-;ar.:_Jm-_I_]r:. B2 20 1B9. 14T ] ewvenimeniemd.md.aciualin |'CI|.]"I"= 194.33.42 32
ST F—— 225 11338 50 |expressmoldoval o 17E.15.128.21
) . R — 51 raradistors] Jmd 195.201.12.150
1 agevarpefatal.]me 35.201.12.15
gevarpefatal.Jmi 201.12.150
PR P —————— PR 52 |rarasticnete]Jmd 195.201.12.150
13 |agendaonins[jmd 194.33.42.32 53 [farsminciuniind 144.75.30.132
54 [raramumesi]jmad 195.201.12.150
14 |agendsonine mdrepublicaintof)md  [194.33.42 32 . ° 1 <
55 [raratacere]]md 144.75.90.132
15 |anallzapsioc]jmd 195.201.12.150 == ataoarel] e
56 faraumbne].jro 42.25.113.38
16 |armnitactua.ro.dsak]]ro 194.33.42 32 . ° 2 s
57 [Nashgress(.jmd 104.33.42 32
17 |azlonine].Jro 178.16.128.21 :
55 |nasr press. m.pulsul].]md 104.33.42 32
18 |cartendtaul jro E4.32.84.32
53 |nuxs||:- ul. o 195.175.106.105
12 |catateviulJmd 144 7€.50.132
— 50 NMuxslbi . ro.observatororadeal. ro 195.178.106.105
20 |clarslsEimpiu. o £2.20.1E9.110
51 forumiocal].]r l45.57.51.208
21 |clarsitare].Jme 195.201.12.150
2z |gangnouime 195.201.12.150
2z |cipmesal]ro 195.173.106.105
5z |gazataar;as[.;-:- 195.178.106.105
23 |comentamz47].)m 195.173.106.105 — — —
54 |gazata.argas.r-:-.-:-l:-sen-s'.:-'-:-l—a:aa|.]r-:- 195,178, 106.105
24 comentaniz4 7.ro.newstwcaal.ro 195.178.106.105 — — - —
5 |gazat,ags abif. o 195.178.106.105
25 cortextmd].Jmd 194.33.42.32
26 |contextmd mamtotma d 194 33,42 32 56 |gazetagalati.ro.digialbotasany.Jr 195.175.106.105
27 cuvintuloradeal Jro 195.173.106.105 5+ hatcore] Jmd 144.75.90.132
2R L e e y .- s 47 i rz
2B cavintuloradea.ro. reporteranges).jro 95.178.106.105 - hotews24] o et 37 52 154
20 |datecwratz[md 195.201.12.150 - N — 194 3702 32
30 [despretaralJr B2.28.169.110 70 nfoazi.md.repusnilicalnio]. o 104.33.42 32
31 [dialogdeschis].Jmd 71 nfoaun].jra 54.32 8432
3z |dizogpublic]]md 134.33.42.32 72 nioiu| 35 Jro 195.178.106.105
33 |dialogpublic.md.slirseciale]. md 194.33.42.22 73 nioeciu| 36550 stirbucurestiZ4] Jro 195.175.106.105
34 |digiainotosani.no 133.173.105.103 74 niooompact]. o 144.75.90.132
3% |dimac]md 135.201.12.150 75 nipachol.Jma 194.33.42.32
38 |diresimd]]ma 134.33.42.32 76 nfpecho.md.presaazifmd 194.33.42.32
37 |directmd.md.monitorzar].Jmd 194.32.42 .32 7T Nt Jmd 104.33.42 32
3B |direcivralro 195.178.106.105 i nfofux.md.stnurbane]. jmd 194.33.42.32
38 |directtvro.ro.observatonorades] jro 195.173.106.105 7o nigiocaina]. o 22 57 81,225
40 |documantat]jmd 195.201.12.150 a0 nfopolkical.Jmd 104.33.42 32

PAG. 42



List of identified domains

Annex 1. LIST OF "CCD- 1”7 IMS DOMAINS

d|imfapoliica.ma.nfotimpl.Jmd 104.33.42.32 131 fpraexactal.jmd 194.33.42.32
a3finfameda3Es] o 155 17E.106.105 132praexacta.md.stinpentrul.Jmd 194.33.42.32
a3infomema3Es rareporterarges[Jro  [155.176. 106,108 123petatal.imd 144.78.80.132
adfinfarmures].Jra 155 176106105 1 4pedalbinar].re 185478706, 103
agjinfamures. ro_newsiceal o 195176106105 125peatalninorro.clpmedial.jro 183,478,106 103
sejinfatarguy.Jro 155,178, 106. 105 135presaazi].Jmd 134.33.42 32
a7jinfatangu.ro.mgitalbatosani] Jro 195176106105 12T pragaoning].Jme 184324222
se{infatimp[.Jmd 104.33.42 .32 138pragaoning. md.slifpenin].jmd 194.33.42 .32
sdjinfotodal].Jmd 104.33.42 32 138presaoning247].]ra 195.174.106.105
a0{infaiotal mo_sbrisoclaie] Jmd 104 33.42.32 140jpragaonine247.ro. st galat]. jro 195.173.106.105
91|infiotwr.Jmd 154.33.42.32 141jprmasiiref.Jmd 194.33.42.32
92{inratur.md_pulsul].Jmd 154 33.42.32 142prvimaltiel]. jnd 144.76.90.132
S InfotvZaT[ro 155 17TE. 106,108 143puwauiragunill.]ro E2.29,1B8.147
gdfimhotvr].Jro 185.176.106.105 144 puisdereglunal o E4.32.84.32
S{infatvr.ro.digltalboiosani] Jro 155.176.106.108 145jpuisulf.Jmd 194.33.42 .32
Sg{infowaridic].Jro 54.27.92.164 145punctinfal.]md 194.33.42.32
a7norasutaul jro 47 147 punctintalJro E4.32,84.32
a&{insat].jro 10 148punctuidevedere]. o 45.87.51.225
ayfmtreataputerzal.Jmd 144.76.90.132 148[punctirosul. ] md 95.201.12.150
100 jurnaimd].Jmd 154.33.42.32 150 punciaern].]Jra 45.87.81.209
10 1|urnaimd.md.montorzia. md 184.33.42.32 151padlobw2a].]ro 95.173.106.1035
10urnaursan] Jma 154.33.42 32 152Fadiobe 24 o cipmemal Jro 195.173.106.105
103 urnaiurcan. md punctinfol.]ma 54.33.42.32 153feacilatal. jmd 144 76.50.132
104|lapaspeing Jro 2 25.113.38 154 Fealltateamis jnd 194.32.42 32
10mertateapresel].nd 104.33.42.32 1E5ypeallateamd. md.stirsociale]. jmd 194.33.42.32
106{inertateapresel ma monitarziar.Jmd  [194.33.42.32 155 pealromanial.jro E4.32.84.32
107|inadre pata]. Jmd 185.201.12.150 157 redactasuceava].ro 195.179.106.105
f0gumeaonlina]. o 178.16.128.21 158redactiasuceava ro infov2a 7o 195.173.106.105
109umeareall.Jmd 185.201.12.150 158reglonalnews].)ma 194.33.42.32
110mail.gazelagalati[.Jro 155 1TE. 106,108 1€0 194.33.42.33

reglonainews.md.ecozlar].jmd

111|mailinfotangul]. Jro 155 17E. 106108 161 pegeseinmal.)md 194.33.42.32
13mail.zlares|zul.ro 135 17E.106.105 162fegesainto.mad.ecozan.|ma 194 32,42 32
113 medlamunedoaral.Jro 185.17E.106.108 1E3Feportaj 365 o 195.173.106.105
114mediahunedoara o newstulcealJro [195.176.106.105 1E4feportaje 365 . clipmadial. Jo 195.173.106.105
11medlalasl]. o 15:5.176.106.105 1ESpegorterarges].r 195.179.106.105
118medialasi.ro.stinbucurestiz4]. o 19:5.17E6.106.105 1E5 194 33,42 32

117]

mioidopress].Jmd

reportermal.Jma

1E7

115

mpidopress. mo.actualinfal.jmad

reportermad. mdpunctintal jmd

194.33.42 .32

1E8

reporterdaicaal Jro

195.173.9106.105

119

mioidovaview].ro

1E.E7.81.209

1E9

120

mionltarzian.Jma

154.33.42.32

reporterdaicea ro.stingalaty). oo

195.173.9106.105

170

121

nawsmx.Jmd

104.33.42.32

regubiicaintof.Jmd

194.32.42.32

171

romanlaoblectival.Jro

144 TE.30.132

123

newsT.md.presaazi]. md

154.33.42.32

172

123

nawsiwsaal ro

195 17E. 106108

romews360). o

193.178.106.105

173

Epunelipar] jmd

195.201.12.150

124

nautatiplus]. md

144.76.90.132

174

EbrazfJmd

194.32.42.32

125

noutatiraplde] Jra

2 25102 151

173

125

coesnvalororaseal.[ro

155.176.106.108

Btirazl.md.ecozar].)md

194.32.42.32

178

Ebrbihora4 7] Jro

193.178.106.105

127

poesnatonurban(.jro

178.16.123.21

177

125

pchiulpublic).Jro

F2.25.113.23

Btirblhar2<7 mo.dighalbotosani]. o

195.178.106.105

178

129

opinkanprass]. md

184.33.42.32

Ebrbucrest2A] o

193.178.106.105

173

1308

oplnknprass.md. moniorziar.)md

154.33.42.32

Btrcanirale] Jmd

194.33.42.32

1E60

Ft ricantrale.md. pulsul].Jma

194.32.42.32

PAG. 43




List of identified domains

Annex 1. LIST OF "CCD-1” IMS DOMAINS

1E4 [stiritar]. Jmd

194.33.42.32

1E2[tinciar.md. presaazi]. Jmd

194.33.42.32

1E3[Etncompast] jmd

194.33.42.32

1E4Etincompact md.primastre].Jmd

194.33.42.32

221potuitransparent] Jro B2.20.180.147
222bualvocea] Jmd 195.201.12.150
223pucantezi] jmd 144 75.90.132
224pvmpidoval Jro 55,22 207218
228upeataziinic] Jro 144.75.90.132

1E5etrzoneat] Jmd

194.33.42.32

Wideomaramures] Jro

195.178.10E.105

|iideomaramures.ro.reparteranges].

1ESEtnconect md. actualintol.Jmd 194.33.42.32 227 - 195.178.106.1035
167 "j|rE:‘-".E'|.]"|"= 194.33.42.32 22Eiraloress] o 144.75.90.132
1E8[gtindirecte.mad. stinurcane]. Jmd 194.33.42.32 225izualt] Jro 195.178.106.105
1EAktinaxpress]Jmd 104 2342 37 230pizualtv.ro.infotv24T[.Jro 195.178.106.105
— 23ifwaceacarieniu].Jmd 144.75.90.132
180stinexpress. md stiturbane]. Jmd 194.33.42.32 - — -
232vaceacivical.Jmd 144.75.90.132
e e 194.23.42.32 233fsoceamaramuras].ro 195.178.106.105
22kr d.punectinfol.Jmd 33,42 32 . Jroceamaramures.roonewsiwceal Jr . -
192 Etntrasn.md. punclimmal.Jm 194.23.42.32 2»*-1,;, 3 w L (6 172 106105
183[stifgatab]. ro 195.178.106.105 -
23sjaceamoddovel.Jmd 194.33.42.32

124fstinimpede]Jro 144.76.90.132
23ejoceamosdovel md.punciinio] Jmd  |194.33.42.32
195stiimix.Jmd 194,33 47,32
— 237fwocecanstanta]Jro 195.178.106.103
155 Einmix. md. presaaz |.]"I"= 194 33 .42 32 rant b t24| ]
5 3g[facacanstanta rmostnbucwest L ]| oo Lo e oo
&7 [etinnet)Jmd 194.33.42.32 “h = R
198 Etnnet md.aciualinfal Jmd 194.23.42.32 23sfeaciezlie]. md 194.23.22.32
1849 Etinoual Jmd 194.33.42.32 240acilezliel md repubiicalinfol.Jmd  [194.33.42.32
200[inoua. md. repuslicainto]. Jmd 194.33.42.32 24 1jvalceasatuli]]ro a5 57 B1.295
204 [edifnow].Jmd 194.33.47 32 242yarbimpebune].Jmd 144.75.90.132
243partrasav] Jro 105.178.106.103
202 fstinnow.md. primastire]. Jmd 104.33 .42 32 = dd! i
2 W aAS0Y I Rl E 47 Tl
P ——— 1243342 32 244parorasov.ro.stirbucuresti24[ o [195.178.106.105
204 Etinirapid] Jmd 194.33 .42 32 24 Egiarcurail.]ro 54, 3752164
24efiardaaz] mad 194.33.42.32
205[Etnrapid. ma infatma[ Jmad 104.33.42 32 - Ll =
247fiardeaz. md_primastire].Jmd 104.33.42.32
ZLEpinrapae Jro FaEiEs i 24gfiaresibiu] Jro 195.178.106.105
207 ftisociale]. Jmd 194,33 47,32 i ~ i
Z248piaresiplu.ro.regorterang es].Jro 195.178.106.105
20aftniodaie] Jmd 104,33 42 32
py— ; p— 250fpiarpublic] Jmd 194.33.42.32
209 Etiniotale. md.stiripentre]. Jmg 334232
- - - - 25i[arpublic.md infobimp Jmd 104.33.42 32
Zi0griureans] Jme 194.23.22.32 253parregional]. jmd 194.23.42. 32
e i 194.23.42.32 z53aregional.md.strurbanelJmd [194.33.42.32
212Etinvizuale.md. pulsull.Jmd 194.33.42.32
- . pussulL] — 254[marsimpiu].Jro 54.37.92.164
21 3FEIE\'IEIU"EEEL[.|rD 195.1786.10E.105 ZS55arurban].ro 1TE.16.128.21
2':kele-rlzIU"eaE:.'-:-.sllr-;a atl[.]ra 195.178.106.105 25Epiinicnews.Jmd 194.33.42.32
21 Skax'.l.allas [Ira 195.178.106.105 257finienews. md_stiipentru] Jmd 104.33.42.32
215hetallzsl o clipmedia) o 195.178.106.105 P S ————— 287590 192

Z17pmpreal].Jro 82.25.113.38
Ziapmpulag].jro |45.87.61.209
Z19pmpulziied.Jmd 194.33.42.32

2Z0fimpulziielmd.primastre]Jmd

194.33.42.32

PAG. 44



Annex 2 : NAMES OF DOMAINS AND ASSOCIATED IP FROM THE MD 24 NETWORK, HAITV, "TRADATORII" AND
COPYCOP

Domeniu e 185.11.145.254 185.11.145.145
91715 92 51 namv[jonine  [85.181.173.105 migvidea2a].iech |91.218.228.51
mo2a.narml]m 185.11.145.145 165.11.145.254
5E.931.226.135 s e
185.11.145.254 185 91,145 925
ALNIvEZALJ  [95.181.226.135 Naltv].Jart
TR . i 185.11.145.145 tragator[Jive  [1B5.11.145.254
WA MIEVE202AL180 |0 ey aog 535 25.131.173.105 95.161.173.105
ace ha-tv[.Jcom —
146.102.83.18 05 161173105
niveZ2[. ju 95.161.226.135
vezal] i i 155.11.145.254 tradator[jeyz  [1E5.11.145.354
migvidec2d] Jspace [95.181.226.135 nait Jpro 185.11.145.145 18511145145
premiumive]Jnet  |95.181.226.135 =1.218.225.51 1E5.711.142.254
241 ] 185.11.145.254 95.161.172.105
Midv-24[Jeom (95181 226.135 midvigeozaf stz TES 1118522 iradaton] Jonine -
185.11.145.145 145.103.96.18
moldova-24[ Jeom  |95.161.226.135 — - —
51.218.228.51 185.11.145.145
moldovald[Joz (95181226135 nifve-24[ Jonline  [135.11.145.254 1B5.11.145.254
fr.afMchedu| o ]
mild-24] com o5 1E1 226.135 185.11.145.145 185.11.145.145
194.58.112.174 3 185.11.145.14
newseaayljorg  |95.181.226.135 : Informateurdujourdr.{ *= -
21.215.228.51 amcneduour.T 118511145254
migv24[jcom  |95.161.226.135 maldovaza] Jprass
V2L : i 195.11.145.145 95.181.173.105
midvidea2s[ Joom  |95.161.226.135 185.11.145.145 nalbv. pive 1B5.11.145.145
nilve-24] Jarg o5 1E1 226.135 185.11.145.254 1B5.11.145.254
remiumive]]site  [1.218.223.51 . 185.11.145.145
midza[jcom  |95.181.226.135 P vel] i moidava- : -
185.11.145.145 check] Jeam 1B5.11.145.254
91.218.226.51
- 51.218.228.51 newsmos.joom  [146.103.98.18
1B5.11.145.145 185.11.145.254 — 1B5.11.145.254
-11.789. rvestigatewtrancop | 1591 1-19=-c
newseday] sl moldova2d]Jspace — — vEERgE — —
1B5.11.145.254 194.56.112.174 hanel.Jir 185 11145 125
- 185.11.145.145 185.11.145.254
95.151.226.135 [oumalin=punlicalng. jir
51.218.228.51 MBS 11145045
185.11.145.254
185.11.145.254 qu..':lt'ﬂe"'l'i'll:am[.l 165.11.145.254
» _ e moddova2 4[.Jorg
migvideo24[.Jonling [165.11.145.145 194.58.112.174 r 185.11.145.145
oE 181 226.135 185.11.145.145
B1.218.228.51
5E.931.226.135 S
moldgva-2a[Jlve  [155.11.145.254
dviseo24dl.|pro B5.11.145.145
migvigeoZa[Jpre  [185.11.145.145 em 1 is
1B5.11.145.254 1 218.223.51
95.181.173.105 185.11.145.254
moldayva-24)Jonine YT
145.103.96.13 =R
tradatosi] Jcom 185.11.145.145
165.11.145.254
165.11.145.145
95.181.173.105
natl.yz 1B5.11.145.254
165.11.145.145

PAG. 45






